Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Samsungs soffpotatis – en Youtuberaket

Publicerad: 22 maj 2013, 14:29

När Samsung gör reklam för sin nya smart-tv har den globala byrån CHI & Partners tagit hjälp av "slackern". Den flegmatiske soffpotatisen som kontrasterar den hastiga tv-evolutionen har setts över 9,7 miljoner gånger på en vecka.


Ämnen i artikeln:

Samsung

Den nya reklamfilmen för Samsungs Smart-tv-apparater släpptes i förra veckan. Filmen marknadsför "Evolution kit" som omvandlar Samsungs tv-appartater till smart-tv.

I filmen figurerar en slacker som sitter fastklistrad i tv-soffan medan flickvännen himlar med ögonen. När hon kopplar in "Evolution kit" skapas en illusion där mannen förvandlas från soffpotatis till hushjälte.

I slutet av reklamfilmen bryts magin och den tillsynes oföränderliga verkligheten gör sig påmind igen. Mannen sitter och såsar i soffan under Samsungs tagline: "At least Samsung TVs are Evolutionary"

Reklamfilmen har kritiserats för att vara sexistisk och ge en stereotyp av kvinnans roll i hemmet, bland annat av sajten Reddit. Samtidigt har den seglat upp till en klickracket på Youtube med nästan 10 miljoner visningar på bara en vecka.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Samsung

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.