Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Samtal om skolan i fokus i ny s-kampanj

Publicerad: 17 april 2015, 09:26

Foto: Bild ur kampanjfilmen

"I år har vi gjort en klar ambitionshöjning" säger kampanjchef Lisa Hedin om Socialdemokraternas stora skolkampanj som lanseras i dag.


Ämnen i artikeln:

Socialdemokraterna

Temat för Socialdemokraternas vårkampanj är i år "Framtiden börjar i skolan". Initiativet beskrivs som en samtalskampanj och målet är att innan första maj ha fört 100 000 samtal om den svenska skolan och den socialdemokratiska politiken. För att göra det började man med dörrknackning under onsdagen och med start nu på måndag ska statsråd och andra socialdemokratiska företrädare ge sig ut på en omfattande turné. Under en två veckors-period planerar man att besöka skolor på ett 20-tal utspridda svenska orter.

Kampanjen består också av en reklamfilm, radioreklam och en kampanjsajt. Resumé har pratat med Lisa Hedin som är kampanjchef. Hon berättar om bakgrunden till vårkampanjen:

– Vi brukar ha en vårkampanj varje år men i år har vi gjort en klar ambitionshöjning. Det gör vi för att vi inte tror att det räcker att kampanja var fjärde år – utan vi vill synas brett och föra dialog också nu. Årets kampanj består dels av köpt media i radio, på bio och digitalt bland annat med en film men också av en stor folkrörelsedel.

Hur tror ni att det här initiativet kommer att tas emot?
– Eftersom vi vet att skolan är en av de viktigaste frågorna för väldigt många människor så vi tror att det kommer att tas emot bra och att folk kommer att vilja diskutera det här ämnet.

Målet är att synas och föra samtal om svensk skola, men också att värva nya medlemmar. Förhoppningen är att 2000 medlemmar ska tillkomma och Lisa Hedin tror att chanserna att nå siffran är goda eftersom kampanjen består av en omfattande verksamhet från norr till söder.

Vad gäller idéarbetet och det kreativa är det gjort inhouse och den 30-sekunder långa kampanjfilmen har också den producerats internt. Lisa Hedin säger att hon tror att det är viktigt att bygga mer på intern kompetens, men ser också att man kan behöva ta hjälp av proffs med vissa delar. Under skapandet av kampanjen har de arbetat med en rad olika aktörer men inte med någon byrå, något som gjort att kostnaderna kunnat hållas nere.

Se kampanjfilmen här:

Linnéa Kihlström

Ämnen i artikeln:

Socialdemokraterna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.