Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sandviks första globala kampanj

Publicerad: 18 September 2018, 08:00

Foto: Skärmdump: Youtube

Sandvik byter spår och kopplar bort den traditionella B2B-marknadsföringen med en ny varumärkesstrategi, där vd:n Björn Rosengren kör en gruvmaskin genom en vägg av glas.


Ämnen i artikeln:

Björn RosengrenB2BReklamKampanj

Trots att industribolaget Sandvik funnits i över 150 år känner företaget ett behov av att uppmärksamma varumärket för nya ingenjörstalanger. Det gör man genom att bortse från den traditionella B2B-marknadsföringen och istället rikta in sig på en ny kommunikationsstrategi när man nu lanserar sin första globala kampanj.

– På Sandvik har vi en stor passion för innovation. Så vi bestämde oss för att bygga upp vår kommunikationsstrategi kring de många banbrytande teknologier som vi arbetar med varje dag. I vårt nya koncept lyfter vi fram olika delar av vår verksamhet och presenterar dem på ett sätt som ska underhålla en större publik, men ändå vara relevant för vår kärnmålgrupp, säger Jessica Alm, kommunikationsdirektör på Sandvik, i en kommentar.

Den första kampanjen fokuserar på Sandviks verksamhet inom gruvbranschen, där man visar upp den nya generationens autonoma system.

– Det är banbrytande för branschen att våra gruvmaskiner nu kan ladda material, transportera och tömma för egen maskin, säger Jouni Koppanen, Senior Systems Engineer for Automation på Sandvik.

För att illustrera gruvmaskinen har man tagit hjälp av Björn Rosengren, vd Sandvik, där han får i uppdrag att köra genom en vägg med glas. Resultatet finner du nedan:

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.