Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sänkt lönsamhet för TBWA

Publicerad: 31 Juli 2017, 11:52

Ur SJ:s reklamfilm som är gjord av TBWA.

Omsättningen ökade med 41 procent 2016 tack vare stora produktioner – men byrån drogs också med stora kostnader.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerTBWA

TBWA Stokholm hade ett lyckosamt 2016. Nettoomsättningen steg från 65 till 91 miljoner kronor, vilket är en ökning med 4 procent. I byråns årsredovisning skriver de att de ökade intäkterna bland annat kommer från stora produktioner för Scania och SJ. Verksamheten har breddats med en renodlad produktionsenhet, pr och datadriven kommunikation.

Drar man däremot bort de externa kostnaderna landar intäkten på strax över 30 miljoner kronor. En blygsam ökning jämfört med 29,6 miljoner kronor året innan.

TBWA Stockholms rörelseresultat försämrades med 2 miljoner kronor jämfört med 2015, från 5 till 3 miljoner. Man väljer ändå att göra en utdelning på 4 miljoner. Byrån ägs till 51 procent av Omnicom och resten av lokala partners.

Medelantalet anställda under året var oförändrat (25 stycken).

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

ReklambyråerTBWA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.