Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sänkta löner på Saatchi & Saatchi

Publicerad: 11 Mars 2009, 15:26

Hans Sydow har gett de anställda på Saatchi & Saatchi ett tufft besked: sänk era löner ned 15 procent om byrån ska överleva. Själv har han och övriga fem delägare tvingats se sina löner dala med 30 procent.


Ämnen i artikeln:

Saatchi & SaatchiHans Sydow

Den 11 juni 2008 kunde Resumé avslöja att Hans Sydow skulle bli chef för ihopslagningen mellan Saatchi & Saatchi och Leo Burnett i Sverige.
Den nordiske chefen Pat­rick Tepfers ville då att den nya byrån snabbt skulle komma upp i en större volym. Till Resumé sade ha att han ville ha en verksamhet på 20–30 anställda.
Ledarduon Sydow och Tepfers var hoppfull och räknade med att sammanslagningen mellan byråerna skulle skapa en stark aktör.
Onekligen ansågs sig byrån ha ett starkt ekonomiskt läge då. Månaden innan sammanslagningen, den 16 maj 2008, kunde Hans Sydow och del­ägarna Adam Kerj, Fredrik Preisler och Jonas Dahlquist dela på 2 481 100 kronor som utdelning på 2007 års vinst på 3 050 873 kronor.
I årsredovisningen för 2007 hade svenska Saatchi & Saatchi 8 650 889 kronor i kassan. Men lågkonjunkturen har drabbat Saatchi & Saatchi hårt och flera uppdragsgivare har dragit ned på sina uppdrag. Hans Sydow har tvingats be de anställda att kollektivt gå ned i lön.
– Vi sänker lönerna för att volymen kraftigt har minskat på två stora uppdrag. Nu vill vi skaffa oss en ekonomisk trygghet. Vi är en liten organisation där stora uppdrag påverkar helheten. Det här är en liten försäkring för oss, säger Hans Sydow.

Hur mycket de anställda tvingas sänka sina löner med vill Hans Sydow inte uppge. Klart är att han och de ytterligare – numera – fem del­ägarna sänker sina löner med dubbelt så mycket som den övriga personalen.
Enligt Resumés källor handlar lönesänkningarna om 15 procent för de anställda och 30 procent för del­ägarna.
– Jag vill inte fångas in i procenttal, säger Hans ­Sydow, som heller inte vill uppge vilka av kunderna som drar ned.
Saatchi & Saatchi har lönekostnader på cirka femton miljoner kronor årligen. Byrån ägs till 51 procent av nätverket och 49 procent av de lokala delägarna.
Men i dåliga tider är inte nätverket att räkna med.
– Tanken i ett nätverk är att varje byrå ska bära sig själv, säger Hans Sydow.
Hur mycket sparar ni på lönesänk­ningarna?
– Vi kommer att spara mycket pengar på detta.
Hur länge sänkningarna ska gälla är dock oklart och Hans Sydow är inte beredd att klargöra detta för Resumé.
Vilka reaktioner har du fått från personalen?
– Jag gläds åt den förståelse och den solidaritet som vi har på byrån.
Hur känns det för dig personligen?
– Det är alltid jobbigt när man har lite mindre business än man skulle vilja ha.
Hans Sydow uppger att man för diskussioner med ett flertal kunder som han hoppas kommer engagera byrån.
Kommer de anställda att premieras om det sker?
– Det är mellan mig och personalen.

De får sänkt lön

Hans Sydow, vd, delägare, Adam Kerj, copy/delägare, Afshin Moeini, ad-assistent, Alex Slagare, ad, Amalia Pitsiava, copy, Birthe Jörgensen, projektledare, Ebba Jandér, projektledare, Eric Spongberg, planner, Eva Håkansson, produktionsledare, Fredrik Preisler, ad/delägare, Fredrik Svalstedt, ad, Gustav Egerstedt, ad/ny delägare, Anna Helsing, produktionsledare (mamma­ledig), Henrik Berglöf, copy, Jonas Björlin, projektledare/ny del­ägare, Jonas Dahlquist, projekt­ledare, delägare, Kristoffer Triumf, copy, Lisa Engardt, ad, Maria Lindskog-Klasén, produktions­ledare, Marie Nodbrink, produktionsledare, Mårten Hedbom, ad, Paula Andersson, produktions­ledare, Per Jaldeborg, planner, Pia Leirup, ekonomichef, Charlotta Odel­stierna, receptionen

truefalse

Claes de Faire

Ämnen i artikeln:

Saatchi & SaatchiHans Sydow

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.