Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sanyo plockar ner skylten

Publicerad: 15 februari 2011, 07:35

Årets medieerbjudande: en av de stora neonskyltarna på Piccadilly Circus i London är till salu.


Sanyos plats är till salu. Knappast gratis, kan man anta.

Årligen passerar 56 miljoner förbi reklamskyltarna i centrala London samtidigt som det blivit en kultplats för reklam som återges i tusentals sammanhang.

Där finns det alltså möjlighet att få vara med.

Japanska elektronikjätten Sanyo, numera ägd av Panasonic, ska efter 33 års närvaro bokstavligen plocka ned skylten. Sanyo är den enda av de stora annonsörerna runt Piccadilly som inte gått över från neon till LED-teknik och nu försvinner neonen helt.

Senast det blev en ny skylt var 1994 då Samsung tillkom. Äldst är Coca Cola som varit på Piccadilly sedan 1955.

Tim Allibone, på medieägaren Land Securities, säljer in reklamplatsen hårt.

– Det här är en sällsynt möjlighet för ett varumärke att bli en del av Londons stadsmiljö. Den som är har tillräckligt med pengar att köpa utrymmet kommer tjäna på en stor tillströmning av turister de kommande åren utöver de årliga 56 miljoner som alltid passerar, säger han.

Vad priset blir är dock inte känt.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.