Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

SAS årets stjärnvarumärke

Publicerad: 1 Februari 2012, 13:14

Foto: SAS.

Flygbolaget SAS har utsetts till Årets Stjärnvarumärke 2011. Bakom utnämningen står YouGov och Indikat.


Ämnen i artikeln:

SASVolvoYougovIndikatGoogle

Youguv och Indikat punktmarkerar samtliga stjärnvarumärken på den  svenska marknaden. Totalt rör det sig om 24 varumärken, varav If, Volvo  och SAS är sådana exempel.

I senaste undersökningen har alltså SAS gått segrande ur striden:
–  Jag har en fundamental tro på att alltid sätta kunden och kundens  önskemål i centrum, vilket i mångt och mycket är vad  vra varumärkesarbete handlar om, säger SAS vd Rickard Gustafson i en  kommentar.

Gallringen går ut på att Yougov och Indikat möter  varumärkenas styrka utifrån en internationell standard, vilket innebär  att sex parametrar vägs samman – alltifrån kundnöjdhet och rykte till  valuta för pengarna.

Yougov kallar sitt verktyg för Yougov Brand Index.

Den  senaste mätningen visar att SAS stärkte sin notering i Brand Index med  3,6 enheter till 28,6, medan Volkswagen hamnade på andra plats med en  ökning från 26,8-27,9.

Varumärken som If, Google, Yes och Volvo ökade också.

SAS  varumärkeslöfte kan sammanfattas i Service and Simplicity. Ytterst  handlar det om att respektera människors tid i det att SAS vill göra  resan så enkel och smärtfri som möjligt.

Bolaget har även infört tidsbesparande tjänster som FastTrack och SMS-checkin.

–  Under 2011 har vi också förbättras oss markant finansiellt, vilket  trots mycket tuffa tider skapat en bättre bild av SAS i medierna, säger  Rickard Gustafson.

Brand Index är en daglig varumärkesundersökning som genomförs i elva länder.

YouGov genomför cirka 250 intervjuer per dag i Sverige inom ålderskategorin 18-67 år.

Indikat är specialiserat på köpvanor, varumärken och reklameffektivitet.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

SASVolvoYougovIndikatGoogle

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.