Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 1 Februari 2012, 13:14
Foto: SAS.
Flygbolaget SAS har utsetts till Årets Stjärnvarumärke 2011. Bakom utnämningen står YouGov och Indikat.
Youguv och Indikat punktmarkerar samtliga stjärnvarumärken på den svenska marknaden. Totalt rör det sig om 24 varumärken, varav If, Volvo och SAS är sådana exempel.
I senaste undersökningen har alltså SAS gått segrande ur striden:
– Jag har en fundamental tro på att alltid sätta kunden och kundens önskemål i centrum, vilket i mångt och mycket är vad vra varumärkesarbete handlar om, säger SAS vd Rickard Gustafson i en kommentar.
Gallringen går ut på att Yougov och Indikat möter varumärkenas styrka utifrån en internationell standard, vilket innebär att sex parametrar vägs samman – alltifrån kundnöjdhet och rykte till valuta för pengarna.
Yougov kallar sitt verktyg för Yougov Brand Index.
Den senaste mätningen visar att SAS stärkte sin notering i Brand Index med 3,6 enheter till 28,6, medan Volkswagen hamnade på andra plats med en ökning från 26,8-27,9.
Varumärken som If, Google, Yes och Volvo ökade också.
SAS varumärkeslöfte kan sammanfattas i Service and Simplicity. Ytterst handlar det om att respektera människors tid i det att SAS vill göra resan så enkel och smärtfri som möjligt.
Bolaget har även infört tidsbesparande tjänster som FastTrack och SMS-checkin.
– Under 2011 har vi också förbättras oss markant finansiellt, vilket trots mycket tuffa tider skapat en bättre bild av SAS i medierna, säger Rickard Gustafson.
Brand Index är en daglig varumärkesundersökning som genomförs i elva länder.
YouGov genomför cirka 250 intervjuer per dag i Sverige inom ålderskategorin 18-67 år.
Indikat är specialiserat på köpvanor, varumärken och reklameffektivitet.
Karl-Johan Byttner