Reklam
SAS minskar reklamavbrottet på Spotify
Publicerad: 28 maj 2009, 13:22
SAS köper upp reklamtid på Spotify och tar sedan bort den. Så ser den integrerade digitala kampanjidén ut signerad Daddy.
LF
Linda Fagerlind
Daddy, som har hand om SAS digitala kommunikation, ville göra något nytt på SAS koncept ”ta hand om din tid”. Resultatet blev ett uppköp av reklamtid på musiktjänsten Spotify.
– SAS koncept handlar bland annat om deras punktlighet och att de har flest avgångar, saker som gör att människor får mer tid över till annat. Det är ett koncept som går i all media. Vi ville testa att ta hand om folks tid när de är på Spotify. Det är en kanal som utvecklas hela tiden men som hittills mest bestått av traditionell avbrottsreklam. Vi har köpt 30-sekunders spotar och sedan kortat ner dem till 10 sekunder, allt för att spara folks tid, säger Anders Gustafsson, creative director på Daddy.
I spotarna berättar en flygvärdinna kort att SAS köpt spoten och kortat ner den. Allt avslutas med meningen ”ta hand om din tid”.
Hur gick ni från SAS till Spotify?
– Spotify är en mediekanal som växer otroligt snabbt. Det här är lite som en testgrej för att se. Vad som fungerar där, vi ville helt enkelt se vad vi kan göra.
Hur mycket tid har ni köpt upp?
– Cirka 9 673 timmar.
Vad sa SAS när ni presenterade idén?
– De gillade det. De vill göra nya saker. SAS är en stor reklamköpare och vi försöker alltid presentera lite nya digitala lösningar för dem. Det här ville de testa för att det är ett så otroligt expanderande format, säger Anders Gustafsson.
Kampanjen kommer att gå i ett par veckor.
SAS
Arbetsgrupp Daddy
Malin Ekman - Flash Animator
Anders Gustafsson - Creative Director
Björn Höglund - Art Director
Anders Johansson - Designer
Per Rundgren - Technical Director
Robert Waern - Projektledare
Axel Widén - Produktionsledare
Gustav Martner - Kreatör
Beställare
Johan Åhlén - SAS Sverige
Produktionsbolag
Sensaytion
Mediabyrå
Mediacom