Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

SAS nya marknadstaktik ska lyfta bolaget

Publicerad: 14 Augusti 2013, 14:38

Resumé kunde strax innan sommaren berätta att Norwegian kommit ikapp SAS när det gäller vilket flygbolag som svenska folket ser som ledande inom sin kategori. Båda bolagen hade en andel på 3,9 procent, enligt Mindshares omfattande 3D-undersökning. SAS tänker nu ragga kunder från flygbolag som exempelvis Norwegian genom såväl ny marknadschef som att man jagar en global reklambyrå, enligt Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

MindshareUlf Hermansson Samell

– Vi har sådana styrkor att det borde vara möjligt. Vi har exempelvis  bra med avgångar, säger Stefan Hedelius, strategi- och marknadschef på  SAS Group sedan i våras.

Norwegian har kommit ikapp er. Hur ska ni flyga ifrån dem?
– Vi  måste se till våra styrkor och vad vi är bra på. Det handlar om att  skapa en sammanhållen syn på detta för hela Norden, säger Stefan  Hedelius.

SAS har gått från att vara bolagiserat i flera länder till en  mer global organisation. Här väljer SAS nu att plocka in en ny marknadschef i form, Katarina Widman.

Hon  kommer närmast från Viasat Broadcasting, där hon har spenderat de  senaste 2,5 åren.

Katarina Widman har också varit med och lanserat  Norwegian i Sverige. Hon tillbringade fyra år hos Norwegian:
– Jag  har inte letat efter någon som har en bakgrund hos just Norwegian, utan  det råkar bara vara en ren tillfällighet. Ytterst handlar det om att  hennes profil passade in i bilden, säger Stefan Hedelius.

SAS har  idag en svensk marknadschef i form av Ulf Hermansson Samell, men Stefan  Hedelius ser inte att hans roll har blivit överflödig i och med Katarina  Widmans inträde i organisationen:
– Ulf är otroligt duktig och vi har också fått in en ny marknadschef i Norge från Tele2, säger Stefan Hedelius.

Så det är ingen risk att det uppstår överlappande kompetens?
– Nej, vi vill visserligen skapa en global organisation, men vi är beroende av vår lokala kompetens, säger Stefan Hedelius.

Katarina  Widman tillträder i oktober. Hon tycker att hennes främsta styrkor är  att hon är en ytterst resultatorienterad marknadsförare:
– Jag lever ROI, säger Katarina Widman.

SAS har idag över tre miljoner Eurobonus-medlemmar, men målet alltså att få in en massa nya kunder från andra flygbolag:
– Vi  ska göra resan enklare för befintliga och potentialla kunder vare sig  man befinner sig i Sverige, Norge, Danmark eller Finland, säger Stefan  Hedelius.

SAS har också dragit igång en byråpitch för att hitta en  global aktör – SAS använder idag CP+B och DDB i Sverige och DDB i Norge:
– Byråerna  är otroligt duktiga. Så att vi nu är ute i pitch beror inte på att vi  är missnöjda, utan snarare på att vi behöver en global samarbetspartner,  säger Stefan Hedelius.

Pitchen ska vara klar vid årsskiftet:
– När vi väl har skapat en global och synkroniserad syn på bolaget har vi verkligen chans att få SAS att lyfta, säger Stefan Hedelius.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.