Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

SAS prövar nytt formspråk

Publicerad: 6 december 2007, 14:29

För cirka ett år sedan inledde SAS International ett samarbete med Storåkers McCann. Inför årets julkampanj väljer flygbolaget att satsa på en kampanjsajt med ett helt nytt grepp.


– Vi har gjort en vinterkampanj där vi prövar en ny tonalitet och nytt språk. Målet är att genom kampanjen ”kiss a Scandinavian” visa upp Skandinavien och SAS från en lite annorlunda sida. Och nyttan med kampanjen är att visa upp att SAS har väldigt attraktiva priser på resor till Skandinavien, säger Christian Sundgren, copy på Storåkers McCann.

Kampanjen, som är en webbkampanj, kommer att synas i USA och Asien fram till mitten av januari nästa år.

Satjen är uppbyggd som ett spel där användarna med hjälp av en avatar ska spela spel och resa runt i Skandinavien. Syftet är enligt Sundgren att de resenärer som besöker sajten ska åka till Skandinavien och aktivera en skandinav så att han eller hon blir varm.

– Vi vill skapa intresse runt Skandinavien genom att använda ett lite roligt grepp. SAS Internationals mål är att marknadsföra sig mot kunder internationellt och kunder som redan reser mycket. Den här kundgruppen är kunniga men vi skojar lite med den stereotypiska bilden av Skandinavien, till exempel som att det går isbjörnar på gatorna, säger Christian Sundgren.

Sajten, som är helt på engelska, kommer att marknadsföras med hjälp av annonsering online och i print i respektive regioner.

Vad har ni för budget?
– Det är ett normalstort projekt. Jag kan inte säga en exakt siffra men den är mellanstor, säger Christian Sundgren.

Webbsajten är framtagen i samarbete med produktionsbolaget B-Reel.
– I den här kampanjen har vi använt oss av en varm och hjärtlig stil som bland annat tar sig uttryck i grafiken. Det känns som ett helt nytt grepp för SAS, säger Christian Sundgren.

Vad har ni hämtat inspiration ifrån?
– Från 70-talets rese-kampanjer. Det var väldigt glada och publikfriande, säger Christian Sundgren.

SAS International

Byrå: Storåkers McCann
Arbetsgrupp: Jonas Frank, Ola von Bahr ad, Christian Sundgren, Christian Heinig copy, Charlotte Laike projektledare, Lisa Rådberg produktionsledare, Eric Moretti originalare
Webbproduktion kampanjsajt: B-Reel

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.