Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 21 juni 2012, 07:33
Holy Diver visar dåligt resultat för 2011 - en starkt bidragande orsak är att gymkedjan Sats har lagt sina projekt på is.
Foto: Sats/Unn Tiba
Stockholmsbyrån Holy Diver har minskat sin nettoomsättning från 26 miljoner kronor till strax under 21 miljoner kronor under 2011. Främsta orsaken är att Sats har lagt sina satsningar på is.
Resultat efter finansiella poster, finansnetto, har backat kraftigt från en vinst på drygt 2,2 miljoner kronor under 2010 till en förlust på nära 650 000 kronor under 2011.
Holy Diver minskade också sin byråintäkt från 24,4 miljoner kronor under 2010 till 14,1 miljoner kronor under 2011, vilket innebär en 41-procentig minskning.
Holy Diver konstaterar att tillväxten i ekonomin mattades av under 2011, vilket även gäller reklammarknaden som ökade med 1,2 procent i förhållande till 8,9 procent mellan 2009 till 2010.
Holy Diver pekar på att intäktstappet framförallt beror på att byråns samarbete med Sats lades på is.
En ytterligare förklaring är minskade intäkter från Mrjet/ebookers på grund av att bolaget har bytt såväl vd som marknadschef.
Som om detta inte vore nog har förlusten av Svensk Fjärrvärme samt avrbrutna projekt för Wernersson Ost dragit ned resultatet och omsättningen.
Holy Diver kan dock konstatera att JM:s aktivitetsnivå var väldigt hög under det gångna året samt att man påbörjat uppdrag för de nya kunderna Svenskt Näringsliv, Tidningen Chef och Advokatfirman för marknadsrätt.
Holy Diver ger ingen utdelning till aktieägarna för 2011.
Karl-Johan Byttner