Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sats drar ned Holy Diver

Publicerad: 21 juni 2012, 07:33

Holy Diver visar dåligt resultat för 2011 - en starkt bidragande orsak är att gymkedjan Sats har lagt sina projekt på is.

Foto: Sats/Unn Tiba

Stockholmsbyrån Holy Diver har minskat sin nettoomsättning från 26 miljoner kronor till strax under 21 miljoner kronor under 2011. Främsta orsaken är att Sats har lagt sina satsningar på is.


Resultat efter finansiella poster, finansnetto, har backat kraftigt från  en vinst på drygt 2,2 miljoner kronor under 2010 till en förlust på  nära 650 000 kronor under 2011.

Holy Diver minskade också sin  byråintäkt från 24,4 miljoner kronor under 2010 till 14,1 miljoner  kronor under 2011, vilket innebär en 41-procentig minskning.

Holy  Diver konstaterar att tillväxten i ekonomin mattades av under 2011,  vilket även gäller reklammarknaden som ökade med 1,2 procent i  förhållande till 8,9 procent mellan 2009 till 2010.

Holy Diver pekar på att intäktstappet framförallt beror på att byråns samarbete med Sats lades på is.

En ytterligare förklaring är minskade intäkter från Mrjet/ebookers på grund av att bolaget har bytt såväl vd  som marknadschef.

Som  om detta inte vore nog har förlusten av Svensk Fjärrvärme samt  avrbrutna projekt för Wernersson Ost dragit ned resultatet och  omsättningen.

Holy Diver kan dock konstatera att JM:s  aktivitetsnivå var väldigt hög under det gångna året samt att man  påbörjat uppdrag för de nya kunderna Svenskt Näringsliv, Tidningen Chef  och Advokatfirman för marknadsrätt.

Holy Diver ger ingen utdelning till aktieägarna för 2011.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.