Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 12 mars 2014, 15:44
Sasha är atomforskare på Berkely
Foto: Betabrand
När Betabrand skulle lansera sin vårkollektion valde företaget ett nytt grepp att visa kläderna på — samtliga modeller har doktorerat.
Betabrand är ett företag som säljer crowdsuorsade kläder online. När det var dags att lansera årets vårkollektion valde företaget att inte använda vanliga fotomodeller.
– När man går bortom de professionellt vackra blir fotona betydligt roligare, säger Betabrands grundar Chris Lindland till Adweek. Våra designers tog fram en smart designad kollektion, så vi tänkte "varför inte visa upp dem på kvinnor med riktigt stora hjärnor?"
Normalt använder Betabrand vänner och bekanta till de anställda som modeller. I år gick frågan till en som var doktor i neurobiologi vid Stanford. Nästa steg var att ta idén ett steg till och se till att samtliga modeller hade doktorerat eller höll på att doktorera.
– Vi la ut en efterlysning på vår Facebooksida och sa att vi sökte universitetsutbildade som kunde tänka sig att ställa upp som modeller och fick 60 svar, berättar Chris Lindland.
Greppet har enligt Lindland lett till att företaget fått många nya kunder från den akademiska världen.
Hela Betabrands vårkollektion och de akademiska modellerna hittar du här.
Krister Berntsson