Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Satsar sig ur krisen

Publicerad: 29 Februari 2012, 13:13

Fältman & Malmén ska ta Kfem ur krisen.

Foto: Pressbild.

Modevaruhuset Kfem i Vällingby har gått igenom vad som kan liknas vid ett stålbad. I helgen öppnar ett ombyggt gatuplan dit 11 av de 30 butiker som en gång fanns i Kfem har samlats. Fältman & Malmén är reklambyrå för Vällingby City, där Kfem ingår.


Ämnen i artikeln:

Fältman & Malmén

– Mycket av kommunikationen för Kfem under det senaste året har gått ut på att  stötta butikerna i deras ombyggnadsprojekt, säger Margareta Almbring,  marknadsansvarig för Vällingby City sedan två år tillbaka.

Kfem är  resultatet av ett större moderniseringsprojekt för Vällingby som  inleddes för cirka tio år sedan.

Dåvarande Vällingby Centrum moderniserades för tre miljarder kronor och en del av satsningen gick ut på  att skapa modevaruhuset Kfem.

Projektet pågick i fem år, men det som såg bra ut på pappret visade sig inte fungera lika bra i verkligheten:
–  Det var massa konsulter inblandade som tittade på alltifrån utbudet och  inkomsterna i området till konsumenternas behov, men prognoserna  infriades inte. En starkt bidragande orsak var att det kom två lågkonjunkturer i snabb följd. Så det var ingen bra  tajming, säger Margareta Almbring.

Hon uppger också att man hade räknat med att många Bromma-bor skulle besöka Kfem, men så blev alltså inte fallet.

För  att underlätta arbetet med Kfem blev varuhuset en del av arbetet kring  hela Vällingby City för två år sedan.

Ett år senare bytte Vällingby City  reklambyrå från Rut till Fältman & Malmén.

Totalt 13 byråer slogs om ett uppdrag som löper 2+1+1 år. –  Vi är jättenöjda med Fältman & Malméns insatser. Vi har exempelvis ökat kännedomen  om Vällingby City med hela 30 procent, säger Margerata  Almbring.

Kfem hade från början 30-talet butiker och nu har varuhuset samlat alla butiker som är kvar, drygt tio stycken, vid gatuplan. Ombyggnations projektet är inte helt slutfört förrän i höst, men förhoppningen är stor om att det ska ett gott resultat:
–  Vi har hård konkurrens från Bromma Blocks, Kista och Stockholms City,  men vi har tagit fram en helt ny varumärkesplattform för att trumma ut vårt budskap,  säger Margareta Almbring.

Hon vill dock inte berätta vad den omarbetade varumärkesplattformen går ut på.

Vällingby City använder även Space Rabbit som varumärkesbyrå samt Partner PR.

Vällingby  City har en budget på 80 miljoner kronor under två års tid för  ombyggnationen av Kfem, däri ingår även kommunikationsarbetet:
– Jag vill inte inte uttala mig om hur mycket vi lägger på just den biten, säger Margareta Almbring.

Hur ser du egentligen på Kfems framtid?
–  Vi satsar oss ur krisen. Vi har starka aktörer etablerade där. Best of Brands satsar hårt just nu och utökar sin yta och vi har flera nya  etableringar på gång, säger Margareta Almbring.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Fältman & Malmén

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.