Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Satte upp brev gjorda av autentiska självmordsbrev utanför riksdagen

Publicerad: 11 September 2019, 12:31

Organisationen Make a Change arbetar för att få till en lagstiftning mot mobbning på arbetsplatsen. I en kampanj framtagen av Nord DDB har man utgått från självmordsbrev från personer som har tagit livet av sig till följd av mobbning på arbetsplatsen.


Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamPrintNord DDBReklam

I samband med Internationella suicidepreventiva dagen under ville antimobbningsorganisationen Make A Change lyfta problemet med mobbning på arbetsplatsen som orsakar mer än 100 självmord i Sverige årligen (SOU 1996:69).

Just i år lät Make A Change reklambyrån Nord DDB ta fram ett brev som utgår från verkliga självmordsbrev, där offren i slutändan har begått självmord just på grund av mobbning på arbetsplatsen. Brevet sattes upp på en av JCDecaux:s utomhustavla utanför riksdagshuset i samband med det årliga riksmötet i går. Budskapet till beslutsfattarna var att Sverige behöver en stydligare lagstiftning mot mobbning på arbetsplatsen. Breven går att läsa här.

I dagsläget har länder som Frankrike och Norge en lagstiftning som leder till större konsekvenser och mer omfattande skydd än den svenska lagstiftningen. Organisationen vill också att företag ska ta större ansvar och arbeta mer preventivt.

Självmordsbreven vid stortavla intill riksdagen kommer att sitta uppe veckan ut. Kampanjen kommer även synas i print och digitala kanaler.

Organisationens grundare Christian Nordenström berättar hur Make a Change i sitt dagliga arbete möter människor som är slutkörda, djup deprimerade och får suicidala tankar till följd av mobbningen på sina arbetsplatser.

– För att lyfta problematiken behöver vi vara kontroversiella eftersom vi märker att vi inte får tillräckligt gehör i frågan. Det här är ett problem som vissa år orsakar fler dödsfall än arbetsplatsolyckor, ändå har vi en tandlös lagstiftning. Vi måste visa allvaret och vilken konsekvens mobbning på arbetsplatser får. Det är jättebra att ungas psykiska ohälsa blivit synliggjord, men vi pratar inte lika ofta om alla vuxna personer som väljer att ta sitt liv.

Make a Change för en löpande dialog med Nord DDB som tidigare hjälpt organisationen med en blockchain-kampanj och kampanjen "Engagera dig" som hade fokus på nätmobbning. Ur samtalen började idén till den aktuella kampanjen uppstå.

– Vårt huvudfokus är att förändra lagstiftningen eftersom konsekvensen för förövarna och ansvaret på arbetsplatsen är bristfällig. För att få folk att lyssna behövde vi bli aggressivare och mer emotionell.

– Det är många känsliga punkter i den här kampanjen. Men vi vill också ge ord åt dessa människor som har lämnat oss. Vi vill inte att deras sista ord inte ska ha någon mening.

Enligt Christian Nordenström har historierna till kampanjen samlats in under många år genom organisationens nätverk av anhöriga.

– Det ligger många år bakom kampanjen och vi har inte publicerat alla brev. Vissa ville inte vara med och till en början var de flesta tveksamma. Men när vi förklarade syftet blev de positiva.

Du pratar själv att kampanjen är kontroversiell. är du det minsta tveksam?
– Nej, det är jag inte. Jag tror att vi måste vara kontroversiella för att få gehör. Vi måste sticka ut. Det här är ett problem som har oerhört höga samhällskostnader. Den enda negativa kommentaren jag får nu är. "Hur ska ni kunna förändra något när de bara bråkar där inne". Det är många som tror att inget kommer att hända rent politiskt.

Vad kan den här typen av kommunikation förändra där?
– Vi behöver fler människor bakom oss för att driva frågan och lyfte debatten. När jag för dialog med vissa politiker i den här frågan märker jag en enorm kunskapsbrist. Det är först när de ekonomiska aspekterna kommer på tal som folk börjar lyssna.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.