Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag16.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

SCA väljer ZenithOptimedia, BBDO och Publicis i miljardorder

Publicerad: 2 Augusti 2013, 07:22

SCA deltar i Volvo Ocean Race 2014-2015 med en kvinnlig besättning

Hygien – och skogsproduktföretaget SCA har valt nya globala byråer för sina reklambyråtjänster och medieköp


Ämnen i artikeln:

BBDOSCAZenithOptimediaPublicis

Ny global mediebyrå från den 1 september är ZenithOptimedia.

Reklambyråuppdraget delas mellan BBDO för Feminine och Incontinence Care samt Publicis för Tissue och Baby Care.

SCA har tidigare arbetat med flera mediebyråer och reklambyråer globalt. Det har, enligt bolaget, visat sig vara både tidsödande, kostsamt och inkonsekvent.  

Nu väljer SCAs hygiendel att gå till ett fåtal byråer för att lättare kunna effektivisera både kostnader och sitt globala budskap.

Det är också ett sätt att samordna arbetet mot  konsumenter och få ut SCAs starka varumärken som ofta är världsledande eller placerar sig på andraplats.  

– SCA är världsledande med varumärkena Tena och Tork. Tena är inkontinensprodukter med en försäljning runt 15 miljarder kronor under 201, säger Christoph Michalski, chef för SCA Global Hygiene Category. Tork är nästan lika stort och levererar pappersprodukter till både storkonsumenter och mindre förbrukare. Genom att samordna och effektivisera våra mediebyråer och reklambyråer är vår ambition att skapa ytterligare sex till åtta stora världsledande varumärken.

Enligt Christoph Michalski ger samordningen av medieköp en helt annan styrka när SCA kan samla alla kategorier i samtliga geografier inom ett och samma konto. För reklambyråtjänsterna pekar han också på vikten av att samordna det kreativa arbetet internationellt för att kunna bygga fler och starkare globala varumärkespositioner. SCA har starka varumärken som vänder sig till kvinnor världen över – mest kända är Bodyform, Libresse, Nosotras., Libra, Nana och Saba.

– Det här är ett enormt skifte som berör alla våra kategorier och merparten av vår budget för marknadsföring som ligger på omkring fyra procent av vår omsättning, säger Christoph Michalski.  Därtill ska läggas Tena och Tork.  

Samordningen av mediebyråer ska också ses i ljuset av att SCA deltar i havskappseglingen Volvo Ocean Race 2014-2015 med en kvinnlig besättning. En viktig del i den tävlingen är att föra ut och bredda SCAs varumärken världen runt. 80 procent av SCAs kunder är kvinnor.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.