Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Scandic i marknadsoffensiv

Publicerad: 21 September 2012, 14:29

Hotellkedjan Scandic går för första gången ut i en nordisk kampanj. Här är de nya reklamfilmerna som markerar startskottet för ett helt nytt kommunikationskoncept.


Ämnen i artikeln:

ScandicHonesty

Det har varit ganska tyst från Scandic under några år. Men nu gör de en stor nordisk reklamsatsning. Till grund ligger den nya varumärkesplattformen och kedjans nyligen framtagna kommunikationskoncept.
– Det är viktigt att vi kommunicerar bättre och i fler kanaler. Vi har ett starkt varumärke som vi kan utnyttja på ett bättre sätt. Målsättningen är att få människor att tänka på Scandic när man vill bo på hotell, säger Margareta Thorgren, kommunikationsdirektör på Scandic.

Kommunikationskonceptet bygger på öppenhet och att man ska kunna känna sig som hemma på kedjans hotell. Målgruppen är i första hand de som väljer att åka iväg över helgen, snarare än affärsresenärer i veckorna.
– Många tycker att hotell kan kännas stelt och att man måste uppträda "fint". Vi vill åt vardagskänslan och alla är välkomna, säger Margareta Thorgren.  

De tre reklamfilmerna är framtagna av Honesty och visar tre olika målgrupper som Scandic vill nå: paret, familjen och kompisgänget. Alla i en oprentiös hotellmiljö.
– Vi vill att kommunikationen skall skilja ut sig genom ett personligt och avslappnat anslag. Vi har lagt mycket omsorg på samarbetet med våra nordiska partnerbyråer för att få till rätt tonträff på alla marknader, säger Robert Nygren, projektledare på Honesty i en kommentar.

Filmerna börjar rulla på tv imorgon i Sverige, Finland och Danmark. I Norge kommer Scandic att köra kampanjen i radio. På alla marknader kommer den att synas online och i de egna kanalerna. Print blir komplement i Sverige i Norge.  
– Det var ett tag sedan vi gjorde en nordisk höstkampanj. Vi har mest utgått ifrån lokal marknadsföring från varje land. Tillsammans med Honesty har vi gjort det här för alla länder i Norden, säger Margareta Thorgren.

Arbetsgrupp Scandic

Marie-Therese Helmertz, marknadschef varumärke och kommunikation
Anna Wirén, marknadschef Sverige

Anna Forsberg, kommunikation B2C Sverige

Arbetsgrupp Honesty

Emil Clase, Client Director

Robert Nygren, Projektledare

Viveka Hilding, Produktionsledare

Martin Marklund, Creative Director

Petrus Kukulski, Creative Director

Anna Lindelöw, Design Director / AD

Sanna Buckhöj, Original

Anders Olsson, Filmproducent

Klaus-Peter Beiersdorf, Digital Director

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

ScandicHonesty

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.