Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 21 september 2016, 09:19
14 lastbilar som körde synkroniserat bildade en gigantiisk lastbilsklocka i Scanias kampanj.
Ämnen i artikeln:
ScaniaPå 70 000 kvadratmeter stort flygfält skapade Scania världens första klocka av lastbilar på Scaniaclock.com. 14 lastbilar och 90 förare engagerades i klockan som sedan visades på nätet. Bilarna som utgjorde sekundvisaren fick köra i en perfekt cirkel varje minut - under 24 timmar. Den inre fick köra i 13 km/h.
Lastbilsklockan skapades tillsammans med reklambyrån TBWA Stockholm. Den hölls igång under 24 timmar, filmades ur fem vinklar och tittarna kunde själv byta mellan dem.
Föraren Elin Engström berättar:
– Den främsta utmaningen i fjärrtransporter är precision och punktlighet. Lastbilsklockan var det ultimata provet på att hålla din linje, rätt hastighet och ha koll på varje sekund i 24 timmar i sträck. Alla förare måste vara i perfekt synk och precision för att uppnå detta, säger Elin Engström.
− Lastbilar är stora, kraftfulla maskiner, men de är också avancerade och raffinerade verktyg – precis som klockor. Varje lastbil har optimerats för sin specifika uppgift i klockan. Scanias tjänster för realtidsövervakning och analys styr hela operationen, säger Staffan Arvas, Head of Marketing Communications på Scania.
Björn Wallenberg
Ämnen i artikeln:
Scania