Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Scholtz & Friends fortsätter att rasa

Publicerad: 8 Maj 2013, 07:16

Foto: Pressbild.

Reklambyrån Scholtz & Friends har det kämpigt. Nettoomsättningen fortsätter att rasa och går från 29,3 miljoner kronor 2011 till 20,4 miljoner kronor under 2012. Det vill säga en minskning med cirka 9 miljoner kronor. Resultat efter finansiella poster sjunker från strax över 660 000 kronor till cirka 90 000 kronor. Bolaget ger ingen utdelning för det gångna året. DM-/RM-byrån Tactics & Friends hade en omsättning på 11 miljoner kronor och en vinst på 300 000 kronor.


Ämnen i artikeln:

Scholtz & FriendsMagnus Widgren

– Det är klart att jag hade varit ännu gladare om vi hade haft ett  resultat på plus tio miljoner kronor, säger Magnus Widgren, som gick in  som vd för Scholtz & Friends i april förra åren.

Scholtz &  Friends fortsätter sin kräftgång. Byrån hade en nettoomsättning på 42,3  miljoner kronor 2011 och den sjönk till 29,3 miljoner kronor 2011 för  att sedan minska ytterligare till 20,4 miljoner kronor under förra året.  

Resultat efter finansiella poster, finansnetto, sjönk inte nämnvärt  mellan 2010 och 2011, utan landade på strax över 660 000 kronor för att  sedan minska till cirka 90 000 kronor under 2012.

Scholtz &  Friends ger ingen utdelning för det gångna året till aktieägarna – 100  procent av aktierna ägs av Pär Roosvall för Scholtz & Friends  Media. Bolaget är ett delägt dotterbolag till Svanvik & Friends.

Magnus  Widgren påpekar dock att Scholtz & Friends årsredovisning inte ger  hela bilden av hur verksamheten går, utan att man också måste väga in  DM-/RM-byrån Friends & Tactics som drog igång under mars förra året.

Friends  & Tactics hade en nettoomsättning på 11 miljoner kronor och en  vinst på 300 000 kronor under sitt första verksamhetsår, men detta var  alltså inte ett helt räkenskapsår.

Magnus Widgren nämner också att Scholtz  & Friends har bytt periodiseringsprincip i det att man redovisar  produkter i arbete, vilket kortsiktigt drar ned resultatet:
– Vi har inga periodiseringar med förhoppningar om resultat, utan det handlar om ett verkligt resultat, säger Magnus Widgren.

Jo,  men ni gör ändå en ganska mager vinst på 90 000 kronor i Scholtz &  Friends och 300 000 kronor i Friends & Tactics?
– Jo, fast om man  ser till våra nyckelvärden så har 2012 varit bra, säger Magnus Widgren.

Han  menar exempelvis att byrån jobbar alltmer med digitala projekt och att  man inte kan jämföra Scholtz & Friends 2007 med byrån idag:
– Vid  en större filmproduktion slussas mycket pengar genom reklambyrån, medan  digitala projekt generellt sett har en mindre omsättning men kanske ger  ett lite bättre resultat. Så vi är numera en effektorienterad  reklambyrå, säger Magnus Widgren.

Scholtz & Friends arbetar bland annat med en resultatbaserad arvodesmodell – success-fee:
– Vi har implementerat ett antal sådana projekt och det sprider en positiv stämning på byrån, säger Magnus Widgren.

Magnus Widgren var vd för DM-byrån Nxt Sthlm i tio år och sålde byrån till One Media år 2005.  
Han blev inte bara vd för Friend & Tactics, utan är alltså även Scholtz & Friends vd sedan april förra året.

Scholtz  & Friends har fått en rad nya kunder under året: alltifrån Sveriges  Energi, och Mentor Sverige till Birka Cruises, Mastercard och en utökad  affär med Opel.

Scholtz & Friends konstaterar följande vid partiet väsentliga händelser under räkenskapsåret:
”2012  var återigen ett ekonomiskt ljust år och Scholtz & Friends Sthlm AB  har fortsatt att attrahera flera nya lokala och internationella  uppdragsgivare.”

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.