Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Scholz and Friends första för Fritidsresor

Publicerad: 30 juni 2009, 11:55

I mars valde resejätten Fritidsresor att byta ut DDB mot Scholz & Friends. Nu har de inlett sommarens stora kampanjsatsning som kommer att gå brett i alla medier. Först ut är en jobbannons för att testa vattenrutschkanor.


Ämnen i artikeln:

Scholz & FriendsFritidsresor

Foto: Fritidsresor. Bilderna är för Splash samt Blue Unique

Scholz & Friends jobbar just nu med att ta fram en helt ny reklamplattform åt Fritidsresor. Lansering är planerad till hösten. Redan nu kör dock resejätten igång en bred sommarkampanj för att få fler att upptäcka bolagets nya hotellkoncept ”Splash”.

Del ett av sommarsatsningen består av en jobbannons där Fritidsresor letar efter en person som tillsammans med sitt barn ska åka runt och testa vattenrutschkanor på de olika anläggningarna. Bakom idé samt utförande står Fritidsresor.

– Vi lanseras ett nytt koncept till sommaren 2010. Det är Splash med vattenland. Vi är redan starka på barnfamiljer, med Bamseklubben, men det här vänder sig till de äldre barnen i åldern 10 till 15 år. Vi behöver utöka vårt program för dem, säger Fritidsresors svenske marknadschef Niklas Zhovnartsuk.

Hotellen kommer att klassificeras enligt en Splashometer som ska visa barn hur coola de olika vattenlanden är. Testen av vattenrutschbanorna kommer att filmas och visas i form av en webbfilm som ska produceras av produktionsbolaget Filmriding & Company. Filmen släpps i augusti.

Del två blir nya reklamfilmer som kommer att produceras i augusti av nya huvudbyrån Scholz and Friends. Filmerna, som kommer att visas på tv, produceras i samarbete med produktionsbolaget Camp David. Filmerna kommer att lanseras samtidigt som den nya kommunikationsplattformen.

– Alla filmer kommer att ha en väldigt tydlig semesterfeeling. Filmerna ska dels lyfta fram Splash men även vår nya parsatsning Blue Unique. De ska visa att vi säljer en helhetsupplevelse och inte bara flyg och transport. Vi säljer inte bara resor utan drömmar och minnen, säger Niklas Zhovnartsuk.

Trots helt nytt koncept väljer Fritidsresor att hålla fast vid den ljudlogga de använt i cirka tio år.
– Vi har en ljudlogga i form av ”Your Song” (Billy Pauls version av Elton John låt reds anm) som vi jobbat med i många år. Vi funderade på om vi skulle släppa den men valde att jobba vidare med den. Den är tydlig och signalerar rätt känsla.

I höst, då försäljningen till det nya hotellkonceptet startar, kommer Fritidsresor även satsa på action marketing samt en webbtävling.

Hur ser Scholz & Friends uppdrag ut?

– De ska se över vår totala kommunikation och ta Fritidsresor in i framtiden. Vi har varit bra på barnfamiljer med småbarn samt parresor men konjunkturen påverkar oss också och vi måste stretcha våra målgrupper ytterligare. Vi behöver ge kommunikationen ny kraft. Bamse är bra men även Bamse behöver också semester, säger Zhovnartsuk.

Hur mycket lägger ni på marknadsföringen?
– Det är inte helt klart än. Ett mål är dock att få mer output till en lägre kostnad. Det är ett uppdrag som Scholz & Friends också fått, att se över hur vi kan få mer för mindre.

Så ni minskar budgeten i år?

– Ja vi lägger mindre pengar i år.

Blue Unique är 16 handplockade hotell med en historia.
– Det handlar inte specifikt om väldigt lyxiga hotell utan snarare om väldigt personliga hotell med en historia. Blue Unique kommer vara en av bärarna i höstkampanjen.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.