Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 5 Mars 2015, 08:27
Kampanjen för ”Hoffmanns äventyr"
I samarbete med kunden Folkoperan har reklambyrån Scholz & Friends valt att skapa en förenklad och avskalad marknadsföring av Jacques Offenbachs opera "Hoffmanns äventyr".
Karaktären Hoffmanns är något av en renässansmänniska. Han beskrivs bland annat som äventyrare, författare, poet, kompositör, konstnär, jurist, men kanske framför allt en hopplös romantiker. Det tog Scholz & Friends fasta på i sin kampanj för föreställningen "Hoffmans Äventyr".
I stället för att samla alla Hoffmanns egenskaper i bild valde reklambyrån att gå åt motsatt håll. Genom några få, men starka ord sammanfattas Hoffmanns breda persona och Folkoperans nytänkande version av operans handlingen. Syftet är att skapa en kommunikativ lösning som sticker ut och sammanfatta operans och Hoffmanns viktiga delar.
– Det som oftast ligger nära tillhands när man ska kommunicera något så rikt på bild och uttryck som en opera, blir att just använda sig av bild. Så det kändes spännande att lite gå andra vägen, att försöka innefatta Hoffmanns alla äventyr, fulla av ljus, färg, show, kostym, musik och sång/opera i bara ord istället. Det blev lite knasigt, men också intressant. Och faktiskt enkelt, tydligt och starkt, säger byråns art director Martin Junkka i ett pressmeddelande.
Kampanjens mediemix är bred och kommer att synas digitalt, utomhus, i tunnelbanan samt i print. Mediebyrå är IUM.
– Vi har haft en kreativt spännande process tillsammans med Scholz & Friends. De har verkligen gått i operans handling och vår tolkning av den och arbetat fram en slagkraftig textkampanj, säger Folkoperans kommunikationschef Elenor Wolgers i en kommentar.
Arbetsgrupp Scholz & Friends:
Johan Welander, prrojektledare
Martin Junkka, art director
Fabian af Ekenstam, copywriter
Alexander Gauffin, produktionsledare
Lene Jonsson, original