Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Scorseses film för Chanel

Publicerad: 27 augusti 2010, 14:31

När de exklusiva modehusen gör nya kampanjer räcker det inte med att ha supermodellerna. Nu krävs det även de mest hyllade regissörerna. Chanel leder med Martin Scorsese.


Fram till för några år sedan gjorde den mer exklusiva modevärldens varumärken ytterst sällan reklamfilm. Det var dyrt och tv-reklamens fasta format i en miljö som är svår att kontrollera var faktorer som innebar modeindustrin höll sig till modemagasinen.

Men i samband med att företagen började bygga egna sajter som under finanskrisen fick allt större andel av marknadsföringsbudgeten har film blivit en allt viktigare kanal.

Förklaringen är att man slipper köpa dyr tv-tid och egna sajter ger företagen full frihet att kommunicera sina varumärken som de själva vill.

Och modeföretagen vill kommunicera mörka storstadsgränder, gärna i Shanghai, och en känsla av film noir. Och man överlåter filmandet till den yppersta eliten av världens filmare.

Prada lät den kinesiske konstnären Yang Fudong göra en nio minuter lång svartvit och dialoglös film om människor som svävar omkring i Shanghai. Pretentiös och underhållande.

Dior satsade mer amerikanskt på David Lynch som även han tog sitt filmteam till just Shanghai. En film som är mycket Lynch där nutid och dådtid flyter samman och Diorväska med inneboende ljus spelar en viktig roll.

Förra året lät Chanel Karl Lagerfeld göra en film om Coco Chanels dröm om att få åka till, just det, Shanghai. I år har Chanel anlitat tyngre garde. Det är Martin Scorsese som gjort en film för nya mansdoften Bleu de Chanel. Scorsese har hållit sig från Shanghai men har tydliga 60-talsinfluenser i den korta filmen.

Inte heller Frank Miller, som gjorde filmen Sin City för fem år sedan, har använt sig av Shanghai i sin film för Gucci 7. I stället har han tagit med sig serietidningskänslan från Sin City och han gör det även i 3D.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.