Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

SD-kampanjen utreds för hets mot folkgrupp

Publicerad: 4 augusti 2015, 12:34

Den omtalade SD-kampanjen under JK:s lupp

På kort tid har justitiekanslern tagit emot flera anmälningar mot Sverigedemokraternas omtalade reklamkampanj i Stockholms tunnelbana. Nu har JK beslutat att utreda kampanjen för hets mot folkgrupp.


I går påbörjades Sverigedemokraternas reklamkampanj i Östermalmstorgs tunnelbana. Kampanjen mötte snabbt kritik på Twitter och över 12.000 har slutit upp till den demonstration mot SL:s beslut att godkänna affischeringen som äger rum under tisdagskvällen på Norrmalmstorg i Stockholm.

Eftersom affischerna utgör en kampanj för åsiktsbildning och inte kommersiella budskap är det upp till justitiekanslern – inte reklamombudsmannen att pröva kampanjen. På ett dygn har 39 anmälningar kommit in till JK. Texterna på engelska där SD ber om ursäkt för "röran i Sverige" som partiet hävdar har uppstått till följd av organiserat tiggeri kommer att utredas för hets mot folkgrupp.

– Nu är det justitiekanslerns uppgift att bedöma huruvida det som skrivits är brottsligt eller inte. Och det brott som främst skulle kunna komma i fråga är hets mot folkgrupp, säger David Löfgren, föredragande på JK till SvD.

Det är inte klart när JK kommer att fatta beslut i ärendet. Inför valet till Europaparlamentet förra våren använde sig Sverigedemokraterna av ett liknande budskap i sin kampanj. Den gången bedömde myndigheten att affischerna med texten "dags att stoppa det organiserade tiggeriet på våra gator" inte kunde anses som hets mot folkgrupp.

Fakta
Hets mot folkgrupp innebär att någon hotar eller ger uttryck för missaktning för en folkgrupp eller en grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning. Straffskalan för hets mot folkgrupp sträcker sig från böter till fängelse. Vem som i slutändan ska dömas är svårare att avgöra. I det här fallet kan även SL göra sig skyldiga till brott

– Tryck- och yttrandefrihetsrättslig reglering är ganska komplicerad. Och just vid tryckfrihetsbrott, som det det här då skulle vara om det vore brottsligt, så skulle det handla om tryckfrihetsbrottet hets mot folkgrupp och då finns en legal ansvarskedja. Man får titta på om det finns en angiven författare eller utgivare, finns ingen kan det vara tryckaren som är ansvarig och i sista hand kan den som sätter upp reklamen vara ansvarig. Det är inte helt lätt att avgöra, säger David Löfgren till SvD.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.