Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

SD lägger 30 miljoner på reklam inför valet

Publicerad: 12 december 2013, 13:52

Partiernas kommunikationschefer samlade på scenen, längst till höger Resumés chefredaktör Claes de Faire.

Foto: Jan Berkö.

Sverigedemokraterna tänker spendera 30 miljoner enbart på reklam under supervalåret 2014. Det avslöjade partiets kampanjansvarige Martin Kinnunen under ett panelsamtal med samtliga riksdagspartiers kommunikationschefer i samband med utdelningen av Årets Lobbyist 2013 på onsdagskvällen.


Ämnen i artikeln:

Årets lobbyist

Sverigedemokraterna har en välfylld kassa när de går in i valrörelsen. Av de närmare 50 miljoner partiet har i valbudgeten ska 30 miljoner gå till reklam, avslöjade Martin Kinnunen.

– Vi ska finnas på flera olika plattformar och gå brett, sa Kinnunen.

Resumés Claes de Faire undrade hur partiet klarat den senaste tidens uppmärksamhet kring kommentarer på bland annat sajten Avpixlat.

– Avpixlat är en jättedålig sajt enligt min mening. Sedan jag tog över kommunikationsansvaret har vi satsat på att etablera egna, nya mediekanaler.

– Jag är tillfreds med hur vi hanterat skandalerna. Vi har visat tydlighet och ibland sker det felrekryteringar, men då har vi agerat, sa Martin Kinnunen.

I panelsamtalet var Emma Rung, kampanjchef på Miljöpartiet, kritisk mot mediernas bevakning.

– Medieforskarna har visat att mer än hälften av uppmärksamheten kretsar kring det politiska spelet och taktiken. Det gör att folk tappar engagemang i politiken – men också tappar förtroende för medierna, sa Emma Rung.

De traditionella medierna spelar en stor roll för valrörelsen, men i valen 2014 kommer också nya medieplattformar får allt starkare betydelse.

– Webb-tv är en aktör vi inte hade i valet 2010. Förändringen av medielandskapet går snabbt nu och det måste vi vara vakna inför. Allt vi gör under valrörelsen kommer i princip att sändas live, sa Nina Wadensjö, kommunikationschef Socialdemokraterna.

– Torgmötena var en briljant idé för sin tid. Men i dag går jag omvägar när jag ser alla partierna på ett torg. Vi måste ifrågasätta var människor vill prata politik. Facebook och sociala medier är vår tids torg, sa Emma Rung.

Moderaternas nye kommunikationschef Per Nilsson varnade för övertro på sociala medier:

– Vi skickar ut sociala medie-team som utbildar våra medlemmar. Men det politiska samtalet ser inte ut som på Twitter. Där vinns inga väljare.

Men när börjar valrörelsen?

– Den har börjat redan. Nu sätts mediebilden, svarade Emma Rung.

– Den blir allt kortare. Spetsen i valrörelsen utspelar sig kanske tre veckor inför valdagen, svarade Ola Spännar, kommunikationschef Centerpartiet.

– Alliansen låg under 90 procent av månaderna inför förra valet. Men vi vann valet på slutet, konstaterade Moderaternas Per Nilsson.

Ted Bergdahl, Vänsterpartiet, sa att de inledde valrörelsen direkt efter den förra med att sätta partiets tema: att bekämpa vinster i välfärden.

– Men vi ser att partiledaren blir allt mer avgörande för valresultaten. Får vår del är det högst avgörande och därför jobbar vi för att Jonas Sjöstedt ska synas ännu mer i medierna, sa Ted Bergdahl.

Men hur går valet när kommunikationscheferna får tippa?

SD: Vi ska ha en vågmästarroll. Jag säger 12 procent.

MP: Vi ska bli tredje största parti. 12,5 procent.

V: 9 procent

S: Minst 35 procent. Jag säger 36.

KD: 12,8 procent.

FP: Det viktiga är en fortsatt alliansregering.

C: Vi ska öka i alla val, i förra riksdagsvalet fick vi 6,6 procent.

M: Vi ska bilda en alliansregering även efter nästa års val.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Årets lobbyist

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.