Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

SD:s tiggerikampanj väcker avsky

Publicerad: 13 maj 2014, 10:18

Foto: P-O Sännås.

”Det är dags att stoppa det organiserade tiggeriet på våra gator.” Så lyder budskapet i SD:s tunnelbanereklam inför valet. SL har blivit nedringt av folk som kräver att affischerna tas ned.


Ämnen i artikeln:

Sverigedemokaterna

SL meddelar också att man har fått in så mycket synpunkter att man inte  har möjlighet att ge "ett personligt svar till var och en”.

Sverigedemokraterna drog igång en större kampanj i tunnelbanan inför EU-valet den 25 maj igår.  Budskapet går ut på att stoppa tiggeriet på gatorna.

Protesterna har rasat in tilL SL. Så här skriver en person på SL:s Facebook-sida.

"Och vilken trygghetslinje kan man ringa till om man känner sig livrädd för godkänd rasism när man åker hem mitt i natten?"

En annan skriver:
Ta  ert jävla ansvar! Hur fan tänkte ni när ni affischerade upp deras  snedvinklade skit så att Stockholms mångfald är tvungen att gå förbi,  och se en hel jävla väg med Sverigedemokraternas propaganda? FY FAN.”

SL:s  kommunikationschef, Suss Forssman-Thullberg, bedömer att ett par hundra  personer har hört av sig och att samtalen fortsätter  att strömma in, enligt Aftonbladet.

– De som hör av sig är arga. Dels  på budskapet, men många hör av sig och är arga över att SD får  annonsera och det är faktiskt två olika frågor, säger hon till  Aftonbadet.

Hon understryker att Sverigedemokraterna har rätt att  köpa reklam i tunnelbanan eftersom man är ett politiskt parti. Hon  uppger att också att partiet har följt de riktlinjer som gäller kring  reklam.

– Dilemmat är att det är en bedömningsfråga där man måste  väga yttrandefrihet och rätten att driva kampanj mot individens rätt att  inte bli kränkt, säger hon.

SL utesluter inte att man kan komma att ta ned affischerna – en intern grupp diskuterar om de ska få vara kvar.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Sverigedemokaterna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.