Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

SD söker byrå i Danmark

Publicerad: 2 november 2009, 15:17

Sverigedemokraterna är besviket över att den svensk reklambranschen ger partiet kalla handen. Nu hoppas man att sympatisörer ställer upp, alternativt söker man byrå i Danmark.


Ämnen i artikeln:

Mattias Karlsson

truefalse

Mattias Karlsson, presschef SD

Häromdagen kunde Resumé avslöja att Sverige­demokraterna planerar en reklamfilm i TV4 inför nästa års val och att den svenska reklambranschen vägrar att ställa upp i ett sådant projekt. Dels på grund av att man inte sympatiserar med partiets syn på olika frågor, dels på grund av att man inte jobbar med politiska frågor över huvud taget. Byråerna var också tydliga med att en anställd som vid sidan av ställer upp för att hjälpa Sverigedemokraterna ligger pyrt till.

Sverigedemokraterna är besviket över den styvmoderliga behandlingen från svensk reklamindustri. Inte minst med tanke på att partiet, som bekant, gärna stöder svensk industri i olika former.
– Det här säger en del om samhällsklimatet i Sverige. Vi för en politik som liknar regeringspolitiken i våra nor­diska grannländer och ändå kan vi inte ens få hjälp med att göra en reklamfilm, säger SD:s presschef Mattias Karlsson.
– Men vi är vana. Ett tag kunde vi inte ens öppna konton i banker som anser sig multikulturella. Så vi får prata med alla som kan tänkas hjälpa oss och om inte det vill sig går vi till Danmark. Där blir det nog inga som helst problem då den stora majoriteten i Danmark skulle se detta som en ren affärs­transaktion.

Hur påverkar det era planer att ni inte får hjälp av den svenska reklambranschen?

– Självklart komplicerar det saker och ting, men vi har ändå en god tilltro till att kunna lösa det här på bästa sätt och hitta en lösning före årsskiftet.
Ifall vissa reklambyråer har sagt att man inte vill hjälpa er men sedan ändå vill det av ekonomiska skäl.

Hur ställer du dig till detta?

– Har man agerat utåt och gjort klart att man tar avstånd från vår politik är man diskvalificerad redan från början.

Hur ser du på kritiken kring er debattartikel i Aftonbladet?

– Det har blivit enorm hysteri kring denna, vilket kan ha bidragit till att det blir ännu känsligare att göra en reklamfilm för oss. Vi har fått mycket skit från journalisterna, men sett en tioprocentig ökning av vårt medlemsantal under de senaste tre dagarna, säger Mattias Karlsson.

Hur ser du på att vissa experter dömer ut effekten av en reklamfilm och menar att även om ni försöker avdramatisera budskapet kommer det ända att genomskådas och tolkas utifrån de ideologier som ni står för?
– Spekulationer och skriverier om vår reklamfilm är inte bara odelat negativt ­eftersom det ökar intresset hos allmänheten. Så sannolikt får vi ett bättre resultat per investerad krona för vår reklamfilm än övriga politiska partier, säger Martin Kinnunen, pressekreterare på Sverigedemokraterna.

I förra veckan träffade ­Sverigedemokraterna representanter för TV4 för att diskutera själva upplägget. Senast den sista december måste partiet boka plats i kanalen.
– Vi har bestämt oss för att annonsera i någon form i TV4 och vi har förstått att alla politiska partier kommer att erbjudas rabatter även om den är betydligt mindre än i samband med valet till Europa­parlamentet. Sedan inser ju vi att 1,5 miljoner kronor kanske inte räcker så långt, men vi har inte satt slutgilitig budget, säger Martin Kinnunen.

TV4 vill inte diskutera specifika detaljer kring mötet. Men en sak är man tydlig med:
– Vårt erbjudande till samtliga politiska partier är väldigt uppstyrt både vad gäller annonsmängd och pris. Det vill säga alla partier får samma erbjudande, säger Gunnar Gidefeldt, informationschef på TV4.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Mattias Karlsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.