Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

SD tävlar med tiggeri-kampanjen i 100-Wattaren

Publicerad: 24 September 2015, 12:18

SD nådde 92 procent av Sveriges befolkning med sin tiggerikampanj, enligt Sifo. Nu tävlar de med den i 100-Wattaren – tävlingen som belönar effektiv reklam.


Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamJoakim Wallerstein100-wattarenSverigedemokraterna

Sverigedemokraterna fick ett massivt genomslag för kampanjen på Östermalmstorgs tunnelbanestation i slutet av sommaren. Trots att den bara satt uppe i ett dygn skapade den stor debatt och väckte vrede hos motståndarna. Kampanjen anmäldes också för hets mot folkgrupp, men JK valde att fria.

När Sifo senare gjorde en undersökning på uppdrag av SD kom de fram till att hela 92 procent av den svenska befolkningen hade noterat kampanjen. I de opinionsundersökningar som sedan följde steg partiets väljarstöd.

Nu har Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning bestämt sig för att tävla med kampanjen i 100-Wattaren. De har skickat in den i kategorierna Ideellt: kampanj, Ideellt: singel och Årets nytänk. Det är första gången som partiet tävlar med sin reklam.

– Många har hört av sig och sagt att vi borde testa det. Från början hade vi inte tänkt i de banorna, men det kan vara en rolig sak att göra. Det finns så mycket intressant att prata om; kampanjen i sig, vad som hände och hur den triggade folk. Sedan är det kul för mig som kommunikatör att lyfta fram det arbete vi gör. Vi gör det själva och är stolta över det, säger SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein.

Han tror att det stora genomslaget bör ge dem en god chans.
– Om en kampanj bevisligt har fått så pass stor effekt är den så klart intressant för tävlingen.

Ulf Hermansson Samell är eventchef på Sveriges Annonsörer och ansvarig för 100-Wattaren. Han vill inte kommentera vad som har skickats in.
– Det som blir officiellt är vilka kampanjer som nomineras. Våra jurys skriver på sekretessavtal, säger han.

Att det rör sig om en politisk ska inte spela in in i hur juryns urval.
– Alla som håller på med kommunikation och sysslar med kommunikationsinsatser som gett effekt får tävla. Men det får inte strida mot marknadsföringslagen och de regler som gäller.

SD har gjort en casefilm om kampanjen. Se den här:

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.