Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

SDR vill göra dr hetare

Publicerad: 13 maj 2008, 14:03

Svensk Direktreklam , SDR, kör i maj en kampanj där de visar på fördelarna med att använda dr som mediekanal.


SDR:s utskick med bild på dörrmatta och bok.

Under maj har SDR skickat ut en bild på en dörrmatta till cirka 500 utvalda kunder. Målet är att visa fördelarna med dr, öka kunskapen om möjligheterna med dr-mediet och att visa att det är Sveriges största marknadsplats.

– Det handlar om ett manuellt urval av cirka 500 beslutsfattare där både befintliga och potentiella dr-användare finns med. Vi har bland annat skickat till inköpare som idag mest använder tv och dagstidningar och som vi tror skulle tjäna på att använda dr, säger SDR:s marknadschef Göran Kontin.

Kampanjen backas även upp av helsidesannonser, banners och boken ”Söker du någon” där SDR bland annat beskriver direktreklamens möjligheter gällande målgruppsselektering.
– Med denna kampanj vill vi visa på fördelarna med direktreklam och att det är ett av få medier som kan nå ut till alla Sveriges 4,3 miljoner hushåll. Till exempel är det bara knappt hälften av alla hushåll i Stockholm, Göteborg och Malmö som prenumererar på en morgontidning medan direktreklam kan nå betydligt fler personer än så. Utdelningen kan dessutom begränsas till just de områden där det bor många som tillhör kundens målgrupp och den är ofta inte densamma som tidningens, säger Göran Kontin.

Enligt SDR bygger kampanjen på fakta som kommer från ”mer än trettio års erfarenhet av mediet och med en databas som bygger på 150 000 kundintervjuer”.

Vad är målet med kampanjen?
– Huvudmålet är att få till personliga möten. Sedan fokuserar vi också på att öka intresset för dr, säger Göran Kontin.

Om man tittar på IRM:s siffror för medieinvesteringarna för årets första kvartal har dock intresset för dr minskat något. Där uppvisar den adresserade direktreklamen en negativ utveckling. DR:s andel av medieinvesteringarna uppgår till 14,3 procent. Samma period förra året var siffran 14,9 procent.

Hur ser du på utvecklingen?
– Historiskt har det varit fantastiskt. 2007 var egentligen första året vi inte hade en omsättningsökning, säger Göran Kontin.

Vad tror du att det beror på?
– Många små faktorer. Jag tror inte att det handlar om en vikande trend. Det räcker med att en stor aktör byter mediekanal så märker man en viss nedgång.

Den första annonsen gick ut vecka 17. Kampanjen kommer att gå i totalt 6 veckor.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.