Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag28.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Se företagens nya reklamfilmer på Instagram

Publicerad: 25 Juni 2013, 07:23

Burberry är ett av företagen som är i gång med reklamfilmer på Instagram, i detta fall för sommarens herrkollektion.

Flera företag är redan i gång med reklamfilmer på Instagram efter att videotjänsten släpptes förra veckan. – För varumärken som i dag har stora volymer av följare på Instagram, är detta en fantastisk plats att sprida varumärkets innehåll till följarnas feed utan att behöva oroa sig för Facebook EdgeRank algoritm, säger Kay Höök, executive creative director på R/GA.


Ämnen i artikeln:

InstagramKay Höök

I går gav Carl Adam Frisk, digital planner på Prime, sin syn på marknadsföringsmöjligheterna kring Instagrams nya videotjänst med 15-sekundersklipp – samma längd som i vanliga reklamfilmer.

Sajten Mashable har lyft fram ett antal exempel på varumärken som börjat  med Instagram-videos, såsom Michael Kors, Burberry, Lululemon,  Charity Water och General Electric.

–      Man kan givetvis konstatera att Social video på Vine och Instagram fortfarande är i sin linda. Begreppet Social Video är dock redan ett väl använt buzzword och varumärken experimenterar redan med formatet, säger Kay Höök, executive creative director  på R/GA och fortsätter:

–      15 sekundersvideon som man nu lanserat i Instagram är det perfekta formatet för litet kompakt berättande. Jag är säker på att Facebook tänkte på det när de beslutade om längden på videoklipp.

Fotnot: Facebook Edge Rank, som Kay Höök talar om i ingressen ovan, är en algoritm som avgör vad för innehåll som syns i användarnas nyhetsflöde.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

InstagramKay Höök

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.