Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Se ryska trollannonserna som riktades mot amerikanska väljare

Publicerad: 2 November 2017, 11:14

Amerikanska House Intelligence Committee presenterade igår 14 av de ryska trollannonser som riktades mot amerikanska väljare under valet 2014.


Ämnen i artikeln:

FacebookHillary ClintonReklamDonald Trump

Tidigare i veckan vittnade representanter från Facebook, Google och Twitter i den amerikanska kongressen om hur ryska källor försökte använda plattformarna för att påverka det amerikanska valet. Facebook lämnade även över 3 000 annonser som misstänks ha använts för att manipulera de amerikanska väljare.

Det är fortfarande oklart hur mycket de ryska trollannonserna faktiskt påverkade valutgången men enligt Facebook har de nått 126 miljoner amerikaner. De menar själva att de inte kan avgöra hur stort inflytande annonserna haft.

Annonserna har riktats mot väljare som visat intresse för vitt skiljda ämnen som kristendom, den konservativa radioprataren Rush Limbaugh och kriget i Afghanistan.

Under gårdagen visades några av de ryska annonserna från både Instagram och Facebook öppet i senaten.

En av annonserna, som visades på Instagram, kom från kontot "_american.made" och propagerade för liberala vapenlagar. Annonsen riktade sig mot användare som visat intresse för Tea Party-rörelsen och Donald Trump.

En annan annons kopplade ihop Hillary Clinton med amerikanska soldaters död.

Annonserna har inte bara riktats mot förmodade Trump-väljare utan även supportrar av Black Lives Matters-rörelsen.

Annonsen nedan, från Facebook-sidan "Heart of Texas", samlade totalt 16 000 reaktioner.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.