Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Seat lägger 3,5 miljoner på nya kampanjen

Publicerad: 8 maj 2009, 11:37

Seat går i samband med lanseringen av Exeo in i ett nytt segment, mellanklassegmentet. Nu släpps kampanjen som ska få kunderna att strömma till.


I veckan startade kampanjen som ska sälja in nya Seat Exeo till målgruppen. Mediebudgeten för kampanjen är cirka 3,5 miljoner kronor. Kampanjen består av utomhus, print, internet och dr.

– Vi går med den här bilen in i ett nytt segment, mellanklassegmentet. Det är väldigt spännande för oss, det ger oss en chans att komma ur småbilssegmentet. B-segmentet är det största i Sverige idag och där har vi inte riktigt varit närvarande, säger Madeleine Kjessler, pr och marknadsansvarig på Seat.

Exeon är byggd på en Volkswagen-plattform.  Seat har sedan jobbat vidare med och bytt ut cirka 30 procent.

Kampanjen går rikstäckande men Seat kommer även att satsa på lokala anpassningar som till exempel lokala event och radio. Seat var även med på Unicef-galan och det var också första gången som företaget visade upp bilen.

Hur var kopplingen till Unicef-galan?

– Vi kände att här har vi en bra möjlighet att få ut information om en ny produkt, i form av information och inte ren reklam, och samtidigt kombinera det med att göra en bra handling.

Samarbetet med galan bestod av en utlottning av bilar, en Exeo och en Ibiza.
– Vi gjorde en god sak samtidigt som vi fick visa upp en ny produkt för en miljon tittare. Det är en bra kombination, säger Kjessler.
Hon påpekar att det var särskilt bra för Seat att folk ringde in på en produkt som de aldrig tidigare sett och som inte ens fanns till försäljning än.

Kampanjen är framtagen av Volley Communication som jobbat med Seat sedan slutet av 2007.
– Vi har fabriken i Spanien och får även mycket reklammaterial från den byrå vi har i Spanien.
Seat har det senaste året ökat.

Hur har framgångarna sett ut?
– 2008 ökade vi 34 procent jämfört med 2007. Även i år har vi börjat väldigt bra. Mars var till exempel fantastisk, vi ökade vi med 24 procent jämfört med mars förra året.

Seat håller just nu på att föryngra varumärket och bygga ut företagets återförsäljarnät. Enligt Madeleine Kjessler hoppas de ha 30 återförsäljare vid 2009 års slut.

Sedan 2007 ingår Seat i Volkswagen gruppen.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.