Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

SEB siktar på 55-plussarna

Publicerad: 8 November 2011, 12:29

SEB:s nya kampanj gick upp i måndags och går än så länge utomhus och som print

Foto: Storåkers

Bankens nya kampanj, signerad Storåkers, riktar sig till de som når pensionsåldern inom den närmaste tioårsperioden. Det gör man med nostalgi. – De vi vill nå vet att ett Riff var ett grönt tuggummi som smakade lakrits, säger Thomas Brenemark, projektledare och vice vd på Storåkers.


Ämnen i artikeln:

Storåkers McCannSEB

Under måndagen rullade SEB ut sin nya storkampanj som riktar sig till personer mellan 55 och 63 år. Storåkers är reklambyrån bakom kampanjen.

– De flesta kampanjer om pension riktar sig till yngre personer och fokuserar på hur man ska spara. Den här kampanjen riktar sig istället till personer över 55 och handlar om hur man ska ta ut pengarna, säger Thomas Brenemark, projektledare och vice vd på Storåkers till Resume.se.

I ett första steg går kampanjen upp som printannonser och utomhus. Senare är tanken att utöka med en dr-satsning, event och tv.

– SEB är närmare kunderna. Vi vill inte prata relation i reklamen utan det ska vara relation, visa att man lever med sina kunder, säger Thomas Brenemark.

Kampanjen riktar in sig på framtiden som pensionär. Trots det har man blickat bakåt till diverse nostalgifenomen från 60- och 70-talen. På så sätt hoppas man pricka in målgruppen.

– Drömmar och framtid kan ofta bli lite fånigt. Det är nästan alltid vitt och futuristiskt. Med den här kampanjen träffar vi istället målgruppen direkt genom saker som riktar sig enbart till dem. Vi gör en självsegmenterande kampanj i breda medier som kompletteras med riktade säljåtgärder, säger Thomas Brenemark.

– Den här kampanjen är väldigt precis. De vi vill nå vet att ett Riff var ett grönt tuggummi som smakade lakrits.

Emanuel Videla

Ämnen i artikeln:

Storåkers McCannSEB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.