Reklam
SEB skär bort 50 tjänster
Publicerad: 17 januari 2008, 10:43
SEB samordnar marknads- och informationsavdelningarna och skär bort 50 tjänster. – Nu har vi samlat alla professionella discipliner – reklam, kommunikation, webb, sponsring – på ett ställe, säger Odd Eiken, mannen bakom omorganisationen.
BH
Bernt Hermele
Odd Eiken. Foto: Erik Sunna.
SEB har av tradition opererat under olika varumärken och med relativt självständiga divisioner med egna informations- och marknadsföringsavdelningar. Men förra året sjösatte vd Annika Falkengren en program som ska ge en besparing på två miljarder kronor på tre år.
Ord och inga visor alltså.
För Odd Eiken, med en bakgrund som pr-konsult på Kreab och informationsdirektör på Skandia, blev lösningen att se över organisationen.
– Vi jobbar numera med ett varumärke – SEB – och organisationen som jobbar integrerat med kommunikation och marknadsföring, säger Odd Eiken.
I Sverige genomfördes omorganisationen under hösten och 25 tjänster har sparats in. I dag mönstrar Odd Eiken 100 medarbetare i Sverige.
– Vi hittade folk lite här och där som jobbade dubbelt.
– Nu har vi samlat alla profesionella discipliner – reklam, kommunikation, webb, sponsring – på ett ställe.
– Det har varit mycket stök och efterbörd att ta reda på, säger Odd Eiken.
Vad har ni stött på för svårigheter?
– Informella processer riskerar att gå förlorade när folk flyttas omkring. Att skapa förutsättningar för ett integrerat arbete mellan de olika disciplinerna, reklam, pr och information, kan vara svårt att omsätta i praktiken.
– Det finns mycket skråtänkande och vanans makt är stark.
Odd Eiken ser också risker med att centralisera verksamheten alltför mycket.
– Om du samlar superproffs på kommunikation, men tappar kontakten med affärsverksamheten blir de i slutändan värdelösa. Det är matrisens eviga utmaning.
Närmast står nu Tyskland och Baltikum på tur. I utlandet ska ytterligare 25 tjänster bort. Sammanlagt kommer cirka 200 personer att jobba med information och marknadsföring på SEB.