Reklam
Seger för människorättslarmet
Publicerad: 23 oktober 2013, 14:32
Natalia Project.
Efter silver och brons i Cannes vinner nu ”Natalia Project” även en 100-wattare. RBK:s lansering av människorättslarmet ”Natalia Project” för Civil Rights Defenders vinner i kategorin Ideellt.
MH
Magnus Helander
Natalia Project ett överfallsalarm som Civil Rights Defenders människorättskämpar ska få ta del av. Om ett överfall sker mot någon av de utsatta individerna kan de med hjälp av armbandet larma Civil Rights Defenders huvudkontor, samt ett nätverk på fem personer i deras omgivning. Omvärlden kan också i realtid få reda på vad som hänt genom sociala medier.
Den 4 april lanserades larmet på Defenders' Days och de fem första människorättsförsvararna utbildades och tränades med alarmsystemet under tre dagar i Stockholm. Målet är att sprida det i stor skala runt om i världen.
Deportivos kampanj ”Sweat for Water, för Unicef och Gothia Cup, tilldelades 75-wattaren i kategorin. 50-wattaren gick till M&C Saatchis ”GOWEST” för Stockholm Pride.