Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sellpy kritiseras för sexism – annonsen frias av oenig nämnd

Publicerad: 1 Mars 2021, 09:09

Reklamombudsmannens Opinionsnämnd var oenig kring huruvida secondhandföretaget Sellpys annons är sexistisk. När ordföranden hade sagt sitt friades annonsen.


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Det är sajten Ehandel.se som var först med att rapprtera om att secondhandföretaget Sellpy kritiseras av Reklamombudsmanne (RO). Den aktuella annonsen visar ett fotografi över en kvinna liggandes i högt gräs med det vänstra benet uppsträckt rakt upp med handen på smalbenet.

En privatperson ansåg att det är sexistiskt och objektifierande att sälja begagnade produkter med en kvinnas kropp och anmälde annonsen till RO.

I sitt svar beklagar Sellpy att annonsen har väckt anstöt och att tanken bakom kampanjen var att ”ha kul med mode”. I andra enheter i samma kampanj porträtteras män och kvinnor leende för att visa det lustfyllda i shopping.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd hade delade åsikter om annonsen. Posen, där kvinnan fotograferas ovanifrån ansågs vara sexualiserad, medan kvinnans blick kunde tolkas som ”mer lekfull och kaxig än sexualiserad”.

Efter oenigheten i nämnden hade ordföranden sista ordet och gick här på RO:s linje – att reklamen inte är könsdiskriminerande.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.