Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 16 februari 2015, 15:09
Semper och Nestlé har båda marknadsfört sin barngröt med formuleringen "för små hårda magar"
Förra sommaren uppmärksammade Nestlé Livsmedelsverket på att konkurrenten Semper sålde barngröt med påståendet som "för hårda små magar". Nu marknadsför Nestlé en gröt med hjälp av en snarlik formulering – vilket har fått Semper att reagera.
Förra sommaren uppmärksammade Nestlé Livsmedelsverket på att konkurrenten Semper sålde barngröt med påståendet som "för hårda små magar".
Nu har Nestlé marknadsfört en gröt med snarlik formulering – vilket fått Semper att reagera.
På Nestlés förpackning återfinns påståendet "för gårda små magar på danska. En formulering som Livsmedelsverket inte godkände när Semper använde den i juli eftersom påståendet inte var belagt.
Lanseringen av barngröten, som liksom Sempers har smak av äpple och katrinplommon, kommer bara sex månader efter att Nestlé anmälde konkurrenten för samma formulering.
Nu ger Semper tillbaka med samma mynt. I ett mejl till Miljöförvaltningen i Helsingborg påpekar Semper att Nestlé använder den icke godkända formuleringen.