Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Senior Lowe Brindforsduo startar egen byrå

Publicerad: 5 januari 2018, 12:45

Tim Scheibel och Martin Bartholf.

Den tidigare Lowe Brindforsduon Martin Bartholf och Tim Scheibel startar upp den egna byrån Bartholf Scheibel.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsReklam

Det senaste året har den tidigare Lowe Brindforsduon Martin Bartholf och Tim Scheibel smygstartat en egen byrå vid namn Bartholf Scheibel. Duon lämnade Lowe Brindfors vid sommaren 2016 och började då diskutera hur de skulle ta tillvara på sin 20-åriga erfarenhet från branschen.

Redan innan de hade hunnit registrera ett företag bjöds de in till pitch från kunden Upplands Motor, en pitch som de sedermera gick vinnande ur. Idag har byrån en handfull kunder utöver Upplands Motor som Skånemejerier, Lindahls, Codeta och Min Doktor.

Än så länge är Bartholf och Scheibel de enda anställda. Beroende på kunduppdrag har de istället jobbat i olika konstellationer för att tillgodose kundens behov.

– Det känns jättekul att vara igång. Som egenföretagare tvingas man sätta på sig lite fler hattar än man gör som kreatör. Det vi såg, och många andra med oss, är att kunder i dag vill ha en enklare struktur mot sina kommunikationspartners. Många företag har i dag väldigt kompetenta inhouselösningar där man letar partners som kan komplettera dem på ett bra sätt, berättar Bartholf för Resumé.

Han menar vidare att det i en fragmenterad samtid blir allt viktigare att ha en röd tråd i sin kommunikation.

På byrån försöker de även bygga en så snabbfotad organisation som möjligt.

– På sikt vill vi ha en organisation med färre administratörer och fler kreatörer. Det innebär att kreatörerna får ta ett större ansvar gällande kundinsikt och analys men jag tror att det kommer att gynna båda parter. Just den insikten i sig är kanske en trend i tiden men det är ganska få som lyckats lyckats sätta det på ett bra sätt, berättar Bartholf.

Martin Bartholf skolades vid Hall & Cederquist samt Romson. Sedan 2004 har han, med undantag av en kort sejour på SWE, jobbat som copywriter på Lowe Brindfors. 2009 prisades han med två Guldägg, bland annat för SEB-kampanjen "Forever Young".

Tim Scheibel har sedan 2010 arbetat som digital creative director på Lowe Brindfors. Innan dess har han, utöver ytterligare en sejour på Lowe Brindfors, även haft en karriär på Fallon i London, Critical Mass i Toronto samt Lowe Tesch i Stockholm. På Fallon, där han hade rollen som digital creative director, pitchade och vann han globala konton för varumärken som Unilever och Innocent.

Duon har, utöver Bartholfs två Guldägg, även belönats med priser i AD&D, Cannes, Eurobest och Clio.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.