Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Servrarna vek sig direkt"

Publicerad: 21 augusti 2009, 14:38

En slumpmässig flygresa ut i världen med en slumpmässigt utvald kompis på Facebook? Tydligen ett väldigt lockande koncept. – Vi har 24 000 snurr på globen under de 14 timmar kampanjen varit online, säger Anders Gustafsson, cd på CP+B Europe.


CP+B Europe – the agency formerly known as Daddy – ligger bakom SAS senaste lågpriskampanj på nätet: SAS Globe of Fortune.

650 000 lågprisbiljetter ingår flygbolagets kampanj. 200 avsätts till en tävling, där resmålet plockas fram  via en slumpgenererande och snurrande jordglob. När globen slumpat fram ett resmål kan du koppla in dina facebookvänner med hjälp av Facebook Connect.

Även den tilltänkta reskamraten slumpas fram bland dina facebookvänner.
Och gillar du kombinationen av både resmål och kompis är det bara att tacka ja:
– Du får tio chanser på dig. Det är just utfallet i kombon som är det roliga. Det kommer säkert få en del sociala konkvenser, säger Anders Gustafsson.

En jury kommer senare att bedöma en motivering, som besökarna också måste fylla i.

Intresset är det i alla fall inget att ta miste på. Allt började med en serverkrasch:
– Det blev sådan rusning att servrarna vek sig direkt. Vi har 24 000 snur på globen under de 14 timmar kampanjen varit online. Kurvan pekar rakt upp, säger Anders Gustafsson.

Sajten följer annars den rådande trenden med allt enklare lösningar och med en idé som besökaren begriper på några sekunder.
– Alla befinner sig på Facebook och andra sociala medier just nu. Därför måste man också anpassa marknadsföringen därefter, säger Anders Gustafsson.

Kampanjen kommer att ligga uppe under tolv dagar.

(Undertecknad tackade för övrigt ja till en resa till Nürnberg tillsammans med förre Resume-medarbetaren Erik Esbjörnsson.)

Arbetsgrupp Crispin Porter + Bogusky Europe

SAS Globe of Fortune
Dennis Rosenqvist - Art Director
Anders Gustafsson - Creative Director
el Guapo - Copywriter
Axel Widén - Produktionsledare
Robert Waern - Projektledare
Anders Johansson - Designer
Joakim Khoury - Designer
Jörgen Bengtsson - Motion Designer
Produktionsbolag: Pong och Speed of Sound

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.