Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sex and the City sålde sig mest

Publicerad: 19 augusti 2008, 07:13

Ford är bäst på att placera sig på den vita duken i USA. Sex and the City är den film som sålt sig mest till varumärken. Brandchannel har presenterat 2008 brandcameo's Product Placement Awards.


Det drällde av Louis Vuitton-väskor i Sex and the City.

Det är varumärkesföretaget Interbrands webbmagasin  Brandchannel som sammanställt de mest anmärkningsvärda produktplaceringarna på bioduken mellan januari 2007 och juni 2008. Underlaget är egna undersökningar och enkätfrågor till 900 läsare i 90 länder.

Bäst på att placera sig i filmernas intriger är Ford. Bilmärket lyckades att finnas med i 30 av periodens 52 toppfilmer. Mest framträdande roll har nya versionen av Ford Mustang haft och mest iögonfallande roll hade bilen i Transformers – en science fiction som var stor i USA men obefintlig i Sverige.

Men lyckan finns inte alltid inom filmen. Under perioden har Ford tappat 15 procent i försäljning och mediechefen på Ford, Mark Kaline, som styrt företagets produktplaceringar fick nyligen sparken.

Award for Best Off-Screen Support gick till Iron Man. Priset går till den filmen som följt upp produktplaceringarna bäst utanför bioduken. Sportbilen Audi R8 hade en ledande roll och vid premiären kom Robert Downey Jr i den här modellen. När han klev ut på röda mattan fingrade han på sin guldpläterade LG-mobil som även var placerad i filmen. Robert Downey Jr jobbade hårt för sina sponsorer och i samband med Iron Manpremiären sa han till Empire Magazine att det var ett besök på Burger King, produktplacerad i filmen, som fått honom att lägga av med droger. Om det var et positivt uttalande är dock oklart.

Specialpriset The Bomb Award, för varumärket som förstör en hel filmscen, gick till Nokias överspel i skräckfilmen Cloverfield.

Varumärken i Sex and the City vann flera bedömningsgrenar. Louis Vuitton kammade hem The Most Mouthwatering Award som belönar produktplaceringar som snabbast lockar till inköp medan Manolo Blahnik tog The Perfect Fit Award för bästa produktplacerings-kemin.

Stora filmpriset The Film Whore Award, för den film som anses ha sålt ut sig mest till varumärken, gick också till Sex and the City.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.