Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sexårig strid om affischpelare över

Publicerad: 8 juni 2009, 14:37

Stockholmsföretaget Myyntivirta Printcenter, som producerar displaymaterial, har friats från patentintrång. Affischpelaren som vecklar upp sig själv är inte en kopia.


Sex år har striden i Stockholms Tingsrätt tagit. Nu har det stockholmsbaserade företaget Myyntivirta Printcenter friats från misstankarna om patentintrång.

Striden gällde Myyntivirta Printcenters produkt ”Pop-up” som är en slags affischpelare i kartong som levereras i platta paket och fäller upp sig själv. Det franska företaget Marins International ansåg att produkten var för lik deras egen produkt som också vecklar ut sig själv.

Tingsrätten konstaterade dock att Pop-up har en annan teknisk lösning och att det därför inte förekommit något patentintrång. Tingsrätten, som friade Myyntivirta på alla punkter, konstaterar också att en självuppfällande display inte heller är tillräckligt unik eller banbrytande för att det skulle kunna utgöra patentintrång även med en annan teknisk lösning.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.