Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sexbrottsanklagelse bakom Nikes brytning med Neymar

Publicerad: 28 maj 2021, 07:34

Foto: Thibault Camus/TT

Nike avbröt sitt samarbete med fotbollsstjärnan Neymar förra sommaren, trots att reklamkontraktet löpte över ytterligare åtta år. Nu kommer förklaringen: Neymar ska enligt Wall Street Journal ha vägrat samarbeta i en utredning om övergreppsanklagelser mot honom.


Ämnen i artikeln:

NikePumaReklamSamarbete

Nike är en av de starkaste lysande stjärnorna på den internationella reklamhimlen, inte minst tack vare uppmärksammade samarbeten med atleter såsom Colin Kaepernick.

En annan idrottsstjärna som frontat Nikes kampanjer är brasilianska Neymar, en av världens största fotbollsproffs som sedan 2017 haft kontrakt med Paris Saint-Germain. Nike avbröt dock sitt reklamsamarbete med Neymar i augusti 2020, trots att kontraktet gällde i ytterligare åtta år. Nike gav inte någon offentlig förklaring till beslutet. 

Nu rapporterar Wall Street Journal med hänvisning till källor och dokument att orsaken till att samarbetet avslutades i förtid är att Neymar vägrat samarbeta i en utredning mot honom gällande sexuella övergrepp mot en av bolagets anställda. 

LÄS MER: Så blev cancel culture ett fenomen – och så formar det en ny värld för varumärken

Den anställda ska enligt tidningen ha berättat för vänner och kolleger på Nike att Neymar försökt tvinga till sig oralsex av henne i ett hotellrum i New York där hon befann sig i tjänst för att hjälpa fotbollsstjärnan och hans följe med koordination. 

2018 rapporterade kvinnan det sexuella övergreppet till företaget, men ville först undvika en utredning. 2019 ändrade hon sin åsikt, varpå Nike startade en intern oberoende utredning, som Neymar alltså ska ha vägrat att samarbeta i. 

En talesperson för Neymar säger till Wall Street Journal att anklagelserna är ”grundlösa” och menar att fotbollsstjärnan och Nike avbröt sitt samarbete av ”kommersiella skäl”. 

Till CNBC säger en talesperson för Nike att bolaget är ”djupt bestört” av anklagelserna om sexuella övergrepp, men att man inte vill kommentera saken vidare då den interna utredningen är nedlagd och inte resulterade i någon fakta. 

”Det skulle vara olämpligt för Nike att göra ett anklagande uttalande utan att kunna tillhandahålla fakta”, skriver företaget i ett uttalande. 

Sedan brytningen med Nike har Neymar ingått ett reklamsamarbete med sportvarumärket Puma. 

Amanda Törner

Reporter Resumé

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

NikePumaReklamSamarbete

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.