Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sexistisk reklam som RO stoppar

Publicerad: 16 April 2014, 09:25

Bilden är ett montage

I Kyoceras reklam användes en kvinna med halvöppen mun för att illustrera skrivarnas kvalité medan en halvnaken kvinna skulle marknadsföra JC:s strumpor. Båda annonserna fälls av Reklamombudsmannen (RO).


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Kyoceras reklam i form av en banner för skrivare var producerad inhouse. Bannern exponerades på di.se och i Computer Sweden. Bilden visar en kvinnas ansikte med halvöppen mun.

I munnen har hon en diamant och intill henne står budskapet "Quality rocks". Kvinnan är sminkad med kraftig svart eyeliner och har strasstenar runt det vänstra ögat.

I ett uttalande skriver RO att reklamen anspelar på sex på ett kränkande och objektifierande sätt. RO väljer därför att fälla reklamen.

Även JC:s reklam för strumpor fälls av RO eftersom den visar en kvinna iklädd endast trosor - utöver strumporna. Att kvinnan i själva verket gör ingen skillnad för RO som skriver att reklamen kränker kvinnor i allmänhet.

JC har inte velat uppge vem som är upphovsman till annonsen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.