Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Sexkopplingen är väldigt långsökt"

Publicerad: 11 Augusti 2010, 12:55

”Smaken sitter i hålen”. Nu talar reklambyråns vd ut om den anmälda kampanjen för Jarlsberg-osten. – Kopplingen till sex är väldigt långsökt. Helt ärligt var det här inget vi förutspådde, säger Andreas Grimelund på Holy Diver till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Holy Diver

Andreas Grimelund på Holy Diver.

En kvinna anmälde Jarlsberg-reklamen – en sponsorfilm som rullar i tv – till Konsumentombudsmannen.

– Jag blev provocerad. Smaken kan väl inte sitta i hålen? Tillslut blev det nästan obehagligt. Det kändes som en sexuell anspelning, säger hon till Aftonbladet och fortsätter:

–  Jag blev förbannad. Man kan fråga sig vad det är för samhälle vi lever i egentligen och hur kvinnosynen ser ut.

Hur tänkte då egentligen reklambyrån Holy Diver som ligger bakom kampanjen?

Enligt Holy Divers vd Andreas Grimelund hade reklambyråns team inte en tanke på sexanspelningar. 

– Det här anspelar på tillverkningsprocessen. När man gör Jarlsberg ost har man en patenterad tillverkningsprocess för att få fram en mild, bestämd och nötaktig smak, och som en del i tillverkningsprocessen uppkommer hålen. Vi ville lyfta fram något om produkten utifrån vilket man kan skapa en positionering, säger Andreas Grimelund.

Så ni tänkte inte att det kunde låta lite lustigt?
– Kopplingen är väldigt långsökt. Aftonbladet.se har en omröstning nu med frågan ”tänker du på sex när du ser ostreklam-filmen?” och nära 90 procent har röstat nej.

–  Men man måste alltid ha respekt för människors åsikter. Den här kvinnan har uppenbarligen fått de här asociationerna och associationen är ju fri.

Men att det skulle kunna bli så här måste ni väl ha anat?
– Ska jag vara helt ärlig. Nej, det gjorde vi inte.

Anmälan har rönt stor uppmärksamhet och produkten och dess tillverkare Wernersson Ost står i blickfånget.

– Ja, det är en extra uppmärksamhet.

Det måste ju vara jättebra?
–  Hittills verkar det som att sympatierna har hamnat på kunden, så so far so good.

Andreas Grimelund har senast nu på morgonen diskuterat den mediala uppmärksamheten med Magnus Ekstrand, vd på Wernerssons Ost.

– Vi har tittat lite på olika typer av uppmärksamhet som händelsen givit oss och vi kommer att utvärdera det.

Funderar ni på att stoppa kampanjen?

– Nej, det gör vi inte.

Har kampanjen påverkat försäljningen?
–  Det här är startskottet för lanseringen av Jarlsberg med ny distributör i Sverige.  Vi har inte fått siffrorna än. Nu tittar vi på effekterna och utvärderar.

Hur går ni vidare med kampanjen? Kommer ni att spinna vidare på det här?
– Det är inget som jag kan avslöja nu.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Holy Diver

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.