Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sexualiserad trosreklam, felaktiga Google-annonser och otydliga erbjudanden – här är RO:s senaste fällningar

Publicerad: 1 juni 2021, 11:11

Den senaste tiden har Reklamombudsmannen fällt bland annat Frank Dandy, Volkswagen och Jula.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenJulaVolkswagenEllos

Frank Dandy

Reklamombudsmannen fäller underklädesföretaget Frank Dandy för en Facebook-annons som anses vara könsdiskriminerande. Annonsen visar en kvinna som drar upp sina jeans över ett par vita stringtrosor och marknadsför en rea på just trosor. Bolag får visserligen visa under- och badkläder på fotomodeller, men i det här fallet anser RO att annonsen är mer sexualiserad än nödvändigt. Frank Dandy själva anser att annonsen faller inom ramen för reglerna då passformen på trosor är en stor del i marknadsföringen av produkterna och att bilden därmed har stark koppling till produkten. De tar dock med sig kritiken och lovar att ta lärdom framöver. 

Volkswagen

På sin egen sajt marknadsför Volkswagen möjligheten att koppla upp bilen till sin Android-telefon och därigenom få tillgång till en rad funktioner. Problemet? Tekniken är inte tillgänglig på den svenska marknaden, varför RO fäller den för att vara vilseledande. Volkswagen själva menar att de väntat länge på att Google ska släppa funktionen även i Sverige, vilket efter anmälan även skett, och att man genom några knep haft möjlighet att komma åt den redan innan lansering. Marknadsföringen är dock bred och därmed är det ”genomsnittskonsumenten” som ska förstå, vilket i det här fallet inte anses vara fallet. 

Jula

En Google-annons gjorde gällande att Jula hade studsmattor för 499 kronor. Det visade sig dock att det bara var ett kantskydd för studsmattorna som kunde köpas för det priset, varför RO anser annonsen vara vilseledande. Från Julas sida tar man inte ställning i sak men menar att den här typen av annonser är automatiskt genererade med hjälp av användarens historik och webbplatsbeteende. Reklamombudsmannen slår dock fast att Jula om det är en automatiskt genererad annons eller inte har ansvar för budskapet.

Ellos

Reklamombudsmannen fäller Ellos för att bolaget inte varit tillräckligt tydligande i marknadsföringen av ett rea-erbjudande. I annonsen stod det ”Vill du få 40%* rabatt på dyraste varan?”, det erbjudandet gällde dock inte för en rad varumärken varför RO anser annonsen vara vilseledande. Alla varumärken som var undantagna var heller inte listade under en asterisk. Ellos svarar att de naturligtvis ska ha uppdaterade listor på varumärkena, men att det i det här fallet gjort en miss.

Vid sidan av Frank Dandy, Volkswagen, Jula och Ellos har Reklamombudsmannen den senaste tiden även fällt Primadog och Hobbyhallen, båda för olika typer av vilseledande marknadsföring.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.