Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Sexy Times!” i Uppsala

Publicerad: 1 april 2016, 14:36

Här har man valt att sätta upp en av skyltarna invid statyn Näckens polska vid Uppsala resecentrum, debatterad för att dess penis kan uppfattas som erigerad – som på bilden dessutom har utsatts för stickgraffiti.

Foto: Kampanjbild

Uppsalastudenter ska bli mer medvetna om sexuell hälsa, i en ny kampanj av Magic Circle tillsammans med Kondoma Mera från Uppsala studentkår.


Informationskampanjen ”Sexy Times! All the Times!” kommer att synas utomhus i form av skyltar med korta texter runt om i staden, bland annat vid nationer och andra platser.

– Genom olika starka budskap och sanna fakta vill vi få studenter att tänka mer på sex, lust och hälsa på ett positivt sätt. Och veta mer. För vet de mer, så kan de njuta mer. Med vår nya kampanj vill vi på ett lustfyllt sätt avdramatisera och på så sätt öppna upp för en dialog så att studenter vågar och vill ställa alla sina frågor. Vi tror att vi kan nå fler om vi använder humor och annorlunda budskap på oväntade platser, säger Annika Brännström från Magic Circle i en kommentar.

De engelska texterna innehåller fakta om sex för studenter i 20–30-årsåldern som enligt kampanjen är särskilt utsatta för risken för könssjukdomar ”eftersom de befinner sig i en period i livet när de utforskar sin sexualitet”

– Vi på Kondoma Mera är en organisation med en öppen inställning till sexualitet och genus. Vi arbetar utifrån ett normkritiskt och bejakande perspektiv med att förmedla att allt ömsesidigt sex är positivt. Med vår nya kampanj ”Sexy Times! All the Times!” vill vi förmedla annorlunda sexfakta och på så sätt få studenter att börja tänka mer på sin egen sexualitet på ett positivt sätt. Vi vill också ge studenter viktig information om olika skydd och könssjukdomar dels via våra informatörer som kommer att finnas på plats runt om i Uppsala under kampanjen, säger Katarina Galic´ från Kondoma Mera i en kommentar.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.