Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Shaaban hånas för Telia-annons

Publicerad: 4 juni 2008, 19:03

Här är Telia-annonsen som kan tolkas som att Rami Shaaban givit upp hoppet om en plats mellan stolparna i EM. – Vill man vara elak kan man få det till att Rami är bänkad. Men det är absolut inte vår ambition att driva med honom, säger Johan Kruse, projektledare på webbyrån Daddy.


Annonsen som blivit en snackis.

Inför EM gör Telia reklam för sin fotbollstjänst i mobilen där det går att få resultatservice och senaste EM-nytt. Telias webbyrå Daddy har gjort en banner där landslagsmålvakten Rami Shaaban säger ”Följ landslaget i mobilen. Det kommer jag göra”.

I ett blogginlägg på humorsajten 1000apor.se skriver Alex Schulman:

– Roligaste reklamen just nu. Rami Shabaan, landslagsmålvakten, har redan gett upp kampen om att stå i mål under EM. Han tänker följa matcherna på mobilen från bänken istället. Men inte bara det. Han skryter om det. HA HA HA! Jag "kiknar".

Bannern diskuterades även ”Äntligen morgon med Adam & Gry” i morse då Alex Schulman gästade radioprogrammet.

Telias reklambyrå Storåkers McCann har gjort en utbudsannons i samma kampanj där Rami Shaaban syns i en mobil. I den annonsen står det dock bara ”Följ landslaget i mobilen”.

– Daddy har tagit budskapet ett steg till, säger Robert Nygren på Storåkers McCann.

Johan Kruse är projektledare på Daddy. Han tycker inte att bannern indikerar att Shaaban kommer att nöta bänk.

–  Nej, det tycker jag inte. Vill man vara elak kanske man kan tro att det finns en koppling mellan hans och Isakssons rivalitet. Men, herregud,  det är inte så vi har angripit det. Det är absolut inte vår ambition att man ska driva med det här, säger Johan Kruse.

Enligt Kruse har Shaaban godkänt bannern.

– Allt går via förbundet till Rami själv. För att visa att man kan få landslaget i mobilen valde Telia Rami som symbol. Han är en grymt duktig spelare, en sympatisk person och en bra förebild.

– Den enda som det drivs med i annonsen är Telias eget utbudsmanér. Produkterna brukar ju komma upp ur mjölk och i den här annonsen står Rami också i mjölk, säger Johan Kruse.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.