Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sheila Johansson berättar om sin storslam på Roygalan

Publicerad: 27 september 2018, 08:18

Efter bara tre år i registolen dominerade New Lands Sheila Johansson gårdagens Roygala med vinst i tre kategorier, däribland för årets reklamfilm och årets reklamfilmsregissör.


Ämnen i artikeln:

New LandRoygalanReklamSheila Johansson

Under gårdagen hölls Roygalan, där Sveriges bästa reklamfilm och dess kreatörer prisas, för 16 gången på Cirkus i Stockholm.

Stor vinnare blev Sheila Johansson som jobbar för produktionsbolaget New Land.

Sheila Johansson har bara regisserat reklamfilm i tre år, men har innan dess en karriär som art director på bland annat McCann New York, där hon jobbade tillsammans med Linus Karlsson. För två år sedan fick hon Roygalans pris som årets nykomling.

Tidigare i år blev hon den första kvinnliga regissören att vinna ett Guldägg i kategorin film. Samma reklamfilm som då prisades tog även hem kategorin Årets reklamfilm på Roygalan – Cancerfondens "Minns det som igår". Filmen fokuserar till stor del på de anhöriga som också påverkas när en närstående drabbas av cancer.

Varför tror du att både Roygalans och Guldäggets jury charmats av just "Minns det som igår"?

– Vad jag förstått och hört är det många som känner med karaktärerna i filmen. Tyvärr är det inte bara den cancersjuka som påverkas utan även de runtomkring hen, jag tror också att de som har barn har lätt att ta till sig och känna för filmen.

En stor roll i "Minns det som igår" spelar även musiken, en svensk version av den irländska folkvisan "Auld lange syne", framförd av Anna Ternheim.

Sheila Johansson kammade vid sidan av årets reklamfilm även hem priserna årets reklamfilmsregissör och årets musikvideo för Seinabo Seys "I owe you nothing". I tacktalet för det senare priset berättade Sheila Johansson att allting som kunde gå fel under inspelningen också gjorde det. Videon spelades in i Gambia.

– Plan blev inställda, all utrustning fastnade på en flygplats i Casablanca och det gick inte att få tag på någon ny utrustning där nere. Till slut lyckades vi skramla ihop lite småsaker som gjorde att vi ändå kunde spela in.

Med en bakgrund som art director beskriver Sheila Johansson sin regissörsstil som grafiskt inriktad där idén alltid står i centrum.

– Men mest går jag på magkänsla, berättar hon.

Nyligen kritade Sheila Johansson på för det välrenommerade internationella produktionsbolaget Iconoclast, där även Gustav Johansson, Niclas Larsson och Jonas Lindström är kontrakterade. Framöver ser hon framemot att jobba mer internationellt, utan att för den delen släppa taget om Sverige.

Finns det någon drömkund eller drömprojekt du skulle vilja jobba med?

– Jag spelade mycket fotboll när jag var yngre så det skulle vara sjukt kul att få göra en gigantisk sportreklam med någon av de stora stjärnorna.

Läs mer om gårdagens vinnare här och se några av Sheila Johanssons reklamfilmer här.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News