Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Shekarabi: Branschen måste ta sitt ansvar för att stoppa förbud mot spelreklam

Publicerad: 2 Juli 2019, 09:17

En ny, hårdare lagstiftning för spelreklam är nära säger civilministern Ardalan Shekarabi vid Resumés seminarium i Almedalen. Nu uppmanar han spelbolagen att agera proaktivt för att undvika ett totalförbud som är ett av de föreslagna alternativen i utredningen.


Ämnen i artikeln:

SpelmarknadsföringArdalan ShekarabiReklam

Vid ett knökfullt seminarium i Resumés trädgård debatterade civilministern Ardalan Shekarabi spelreklam med bland annat Kindreds Sverigechef Dersim Sylwan och Anders Årbrandt som är vd för Novamedia som driver Postkodlotteriet.

Efter att den nya spelmarknaden med licenssystem trädde i kraft den 1 januari har våren präglats av många hårda utspel från ministern, indragen spellicens för Ninja Casino och just nu utreds frågan om restriktivare lagstiftning för spelmarknadsföringen som ska vara klar 2020. I förra veckan kom dessutom konsumentverkets granskning av spelmarknaden som visade stora brister i spelreklamen när det kommer till graden måttfullhet, information och vilseledande marknadsföring.

– Vi ligger nära en lagstiftning. Det finns en stor enighet i riksdagen i frågan. Jag skulle föredra att branschen själva löste frågan. Men det krävs andra medel för att att vårda reformen när missnöjet mot spelreklamen växer. Då kan vi snabbt hamna i det italienska läget. Det ligger också i branschens intresse att upprätthålla förtroendet för spelbranschen.

Trots den händelserika våren med många turer vidhåller Ardalan Shekarabis att omregleringen av spelmarknaden har varit lyckad.

– Det är en framgångssaga. Den fråga som riskerar att attackera legitimiteten är spelreklamen. Om medborgarna känner att det för mycket för hårt, för påträngande och för aggressiv marknadsföring från branschen faller en av de viktigaste pusselbitarna Vi lösa detta. Det här är inte ett misslyckande, utan en naturlig utveckling naturligt. Jag hade blivit mer nervös i fall tillsynsmyndigheterna inte hade agerat för då hade det nya systemet kunnat ifrågasättas, sade Ardalan Shekarabi.

Ministern menar att spelreklamen som den ser ut i dag är ett hot mot systemet som måste hanteras för att upprätthålla förtroendet för marknaden och licsensfrågan.

– Att spelreklamen är den svaga länken behöver man inte vara en expert för att se och höra. Det räcker med att slå på tv:n en reklampaus eller höra människors reaktioner. Någonting är fel i här.

I februari kom Ardalan Shekarabi med ett utspel där han krävde en handlingsplan från branschen, i annat fall skulle ministern se över möjligheterna till lagstiftning. I slutet av mars kom det bistra beskedet från ministern att branschen, däribland riktlinjerna för SPER och BOS, inte har varit tillräckliga vilket föranledde att den nya utredning.

– När Ardalans utspel kom slog reptilhjärnan på och man reagerade kraftigt. När man sedan såg stödet i riksdag och regeringen så lugnade man ner sig. Där och då kunde vi inte hantera volymfrågan, sade Postkodlotteriets Anders Årbrandt.

SPER och BOS har tidigare erkänt att mängden spelreklam inte är måttfull. Under början av året då bland annat ATG och Svenska Spel lanserade sina nya erbjudanden ökade mängden spelreklam kraftfullt. I maj minskade medieinvesteringarna i spelkategorin med 40 procent.

Vid Resumés seminarium framhöll både Kindreds Dersim Sylwan och Postkodlotteriets Anders Årbrandt att marknaden kommer att mogna med tiden, att oseriösa aktörer kommer att försvinna och att marknadsföringen kommer att bli mer långsiktig och ansvarstagande. Att marknaden kommer att reglera sig själv. Däremot anser Anders Åbrandt att det krävs tydligare riktlinjer kring vad som är måttfull reklam.

– Här saknas det praxis och jag ser gärna att det kommer en. Då går till sina jurister som också har svårt att ge tydliga besked. Det skulle underlätta för branschen att tydligare veta vad som gäller här.

Du besökte Italien i mitten av maj, ett land som har totalförbud mot spelreklam. Vad var dina intryck därifrån?
– Om man inte lyckas hantera marknadsföringen av spel på ett hållbart sätt växer missnöjet från medborgarna. I Italien har det resulterat i totalförbud mot all form av spelreklam, säger Ardalan Shekarabi till Resumé efter seminariet.

Är det aktuell fortfarande på den svenska marknaden?
– Det är ett alternativen som finns på bordet för utredningen. Men det är sistahandsalternativet. Självklart så vill vi kunna hantera det här på ett mer proportionerligt sätt. Det förutsätter också att branshen agerar för att ta eget ansvar.

Vad måste till i dagsläget för att undvika den italienska situationen?
– Att branschen fokuserar på långsiktighet och hållbarhet på den här marknaden. Vi har omreglerat marknaden och gett alla bolagen möjlighet att få licens och agera i enighet med den svenska rättsordningen. Vill vi vårda reformen då måste branschen ta eget ansvar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.