Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Shekarabi ger spelbolagen sex veckor att skärpa sig

Publicerad: 14 Februari 2019, 14:43

Civilminister Ardalan Shekarabi (S).

Foto: News Öresund / Flickr

Under dagen har civilminister Ardalan Shekarabi (S) suttit i möte med representanter från spelbolagsbranschen. På Twitter går han nu ut och säger att de har sex veckor på sig att strama upp marknadsföringen.


Ämnen i artikeln:

Ardalan ShekarabiSpelreklamReklam

Det svenska folket har de senaste månaderna reagerat kraftigt på mängden spelreklam. Vid årsskiftet trädde dessutom ny lagstiftning i kraft som gör gällande att spelbolagen får annonsera i alla mediekanaler, där man tidigare var begränsade till kvällstidningar och NENT och Discoverys kanaler.

Mängden spelreklam fick tidigare i år civilminister Ardalan Shekarabi (S) att ryta ifrån mot branschen. Anledningen var att han inte ansåg att spelbolagen var måttfulla i sin marknadsföring, något de enligt den nya lagen är tvungna att göra. Spelbolagen har i sin tur menat att skrivelsen om "måttlig marknadsföring" är alldeles för luddig för att förstås.

I samband med tillsägelsen bjöd civilministern även in spelbolagen till ett möte som tog plats under eftermiddagen, ett möte som följdes av en presskonferens där Shekarabi medverkade men inte spelbolagen själva.

– Senast 31 mars ska branschen ha visat märkbar förändring i hur marknadsföringen utformas. Sker inte det så sätter vi igång att arbeta med en reglering, berättade han på presskonferensen.

Shekarabi berättar även att han inte utesluter lagstiftning.

– Svensk lag gäller nu, inte maltesisk. Omfattningen och aggressiviteten i reklamen strider mot vad svenska folket vill ha, sa han enligt SVT Nyheter.

I december anmälde även Konsumentombudsmannen, KO, att lämna in en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen gällande Elec Games, bolaget bakom varumärket Ninja Casino. Anmälan gällde mängden och aggressiviteten i bolagets marknadsföring och KO hoppas att fallet ska bli prejudicerande för branschen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.