Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Shell och 7-Eleven skänker bort bensin

Publicerad: 6 november 2008, 13:20

2007 skrev Shell och Reitangruppen, som äger varumärket 7-Eleven i Skandinavien, ett samarbetsavtal som innebar att Shells stationer skulle få 7-Elevenbutiker. Idag invigs satsningen med en kampanj, bestående av gratis bensin under en timme, skapad av Klirr Proximity.


Totalt ska 113 bensinstationer i Sverige omfattas av det nya samarbetet. I Norden rör det sig om totalt 270 stationer. Idag invigs den första butiken i Sverige med hjälp av en kampanj där Shell och 7-Eleven skänker bort bensin under en timmes tid.

– Vi gör det här för att visa att vi nu inlett samarbetet mellan två av de största varumärkena i Sverige idag, säger Per Geber, Retail Manager för Svenska Shell.

Kampanjen inleddes sju minuter i elva på förmiddagen. Då fanns cirka 170 bilar utanför den nya butiken. Den första bilen ställde sig i kö redan klockan halv tio på onsdagskvällen.

– Totalt räknar vi med att cirka 250 bilar kommer hinna tanka, säger Per Geber.

Vad hoppas ni att det ska ge?
– Ett lyckat samarbete.

Vad blir det för kostnad?
– Det får vi se. Det beror helt på hur mycket varje bil hinner tanka. Det är självklart en påkostad kampanj men så är det också grand opening, det är helt klart värt det i alla fall.

Kampanjen är framtagen av Shells byrå Klirr Proximity. Förutom kick-off-eventet har byrån även tagit fram material till butikerna samt radiospotar som kommer att rulla rikstäckande under tre dagar.

– Det är lite av ett bröllopstema. Vi firar att 7-Eleven nu flyttat in. Radiospotarna som nu kör igång är på 30 sekunder vardera men vi har även tagit fram ett par 10-sekunders, säger Marcus Sundberg, projektledare på Klirr Proximity.

Mediebyrå för kampanjen är Carat.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.