Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Shepherds kampanj slår bannerrekord på DN

Publicerad: 27 oktober 2014, 12:47

Örebro-byrån Shepherds kampanj för att rekrytera yngre nämndemän har slagit rekord för webbannonsering på DN.se – 0,8 i klickfrekvens.


Webbreklamen ingår som en del i Domstolsverkets uppdrag att föryngra nämndemannakåren.

Den tidigare kommunikationen har mest handlat om att det är lärorikt och att man gör nytta för samhället.

Shepherd valde budskapen "Döm i domstol – bli nämndeman" samt "Byt jobb 15 dagar om året".

– Sett till klickfrekvens är detta den bästa kampanj som någonsin genomförts för mobil och webb på dn.se, säger Andreas Kloss, webbexpert på DN i en kommentar.

Han menar att en framgångsrik kampanj har 0,2 i klickfrekvens hos DN.se, men att det är helt unikt att nå 0,8 procent.

Mats Dernánd, vd på Shepherd Reklambyrå, menar att det som i all reklam handlar om att ringa in målgruppen, utforma budskapet så att det snabbt väcker intresse och att välja rätt kanaler.

– Vi var övertygande om att vi gjort ett bra jobb, men blev förstås ändå glatt överraskade över att denna kampanj fick ett sådant otroligt genomslag, säger han i kommentar.

Kampanjen omfattar även film och nationell annonsering i print.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.